مقالات

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات چیست؟ این سؤال یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که متخصصان بازیابی اطلاعات با آن مواجه می‌شوند. اتاق تمیز به اتاقی گفته می‌شود که فضای موردنظر را از هرگونه گردوخاک و آلاینده‌های موجود در هوا پاک می‌کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اتاق تمیز تنها در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها کاربرد دارد، اما این تصور کاملاً اشتباه است، تقریباً تمام صنایع مختلف از جمله بازیابی اطلاعات برای افزایش کارایی خود به اتاق تمیز نیاز دارند. به‌جرئت می‌توان گفت که تمام این صنایع بدون اتاق تمیز به مشکل خواهند خورد.

در این مطلب به طور کامل کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات و باز کردن هارد دیسک را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با قابلیت‌های این اتاق آشنا شوید. همچنین در نهایت به شما خواهیم گفت که طراحی اتاق تمیز برای بازیابی اطلاعات را از طریق کدام شرکت انجام دهید.

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

مهم‌ترین کاربردهای اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات چیست؟

شاید کمتر کسی به این موضوع آگاه باشد که اتاق تمیز کاربردهای زیادی در بازیابی اطلاعات دارد. در واقع افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فرایند باز کردن هارد دیسک و بازیابی اطلاعات را بهتر و راحت‌تر انجام می‌دهند. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات به شمار می‌آیند:

جلوگیری از آسیب‌دیدن اجزای داخلی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسائلی که می‌تواند سلامت و امنیت هارددیسک را در زمان بازیابی اطلاعات تهدید کند، نشستن گردوخاک روی هد و پلاتر است. در واقع هنگامی که گردوخاک روی هد یا پلاتر هارددیسک بنشیند، می‌تواند آسیب‌های جدی به قطعات داخلی وارد کند و عملاً بازیابی اطلاعات را با مشکل بزرگی مواجه کند. توجه داشته باشید که اگر هارددیسک در این زمان روشن شود، آسیب به قطعات داخلی جدی‌تر می‌شود.

اتاق تمیز به دلیل قابلیت‌های خاصی که دارد، امکان ورود گردوغبار را به داخل هوای محیط نخواهد داد. در واقع هنگام طراحی اتاق تمیز از فیلترهای بسیار قوی به اسم هپا استفاده می‌کنند تا پاکیزگی آن به 99.99 برسد. طبیعتا بازیابی اطلاعات در چنین فضای تمیز و پاکی از اجزای داخلی هارد دیسک محافظت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در صنایع داروسازی

ایجاد یک فضای امن برای تکنسین‌ها

گردوغبار موجود در فضای اتاق تنها عاملی نیست که بازیابی اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کند. در هوای اتاق علاوه بر گردوخاک، آلاینده‌های مختلفی وجود دارند که هریک از آن‌ها به‌تنهایی لباس تکنسین را آلوده می‌کند و حتی وسایل داخل اتاق را برای بازیابی اطلاعات نامناسب خواهند کرد.

به‌طورکلی برای بازیابی اطلاعات باید یک محیط کاملاً بهداشتی و عاری از هرگونه آلودگی فراهم شود تا تکنسین‌ها بتوانند وارد اتاق شوند و بازیابی اطلاعات را در یک فضای سالم انجام دهند.

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات: کنترل رطوبت

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات زمانی نمایان‌تر می‌شود که بدانید امنیت هارددیسک در برابر رطوبت هوا را تأمین می‌کند. افزایش و یا کاهش رطوبت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که امنیت هارد را به خطر می‌اندازد. هنگامی که رطوبت اتاق کاهش پیدا کند، دیسک‌ها شکننده می‌شوند و حتی ترک خواهند خورد. همچنین اگر رطوبت بیش از حد افزایش پیدا کند، دیسک چسبناک می‌شوند و در این حالت گردوغبار و سایر آلاینده‌ها را راحت‌تر جذب می‌کنند. به‌طورکلی برای اینکه تکنسین‌ها بتوانند بازیابی اطلاعات را راحت‌تر انجام دهند، باید رطوبت هوا کاملاً متعادل باشد.

اتاق تمیز به کمک تجهیزات مختلف خود می‌تواند رطوبت هوا را به بهترین شکل ممکن کنترل کند و یک شرایط پایدار در تمام بخش‌های اتاق به وجود بیاورد. ایجاد چنین شرایطی باعث می‌شود که تکنسین‌ها بازیابی اطلاعات را در اتاق تمیز راحت‌تر انجام دهند.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در صنایع نیمه هادی

ایجاد یک محیط کاری آرام

همان‌طور که می‌دانید، کوچک‌ترین نویز یا لرزشی که در اطراف تکنسین‌ها وجود داشته باشد، کار بازیابی اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین باید انجام کار در یک محیط ساکت انجام شود. یکی از بهترین ویژگی‌های اتاق تمیز، سروصدای کم و ایجاد یک محیط آرام است، یعنی تکنسین‌های بازیابی اطلاعات با حضور در این مکان می‌توانند در یک شرایط ایده‌آل و عاری از هرگونه صدای مزاحم، کار خود را در کمال آرامش و با تمرکز بالا انجام دهند.

محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیک (ESD)

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات به محافظت از هارد در برابر تخلیه الکترواستاتیک (ESD) رسیده است. در واقع تخلیه الکترواستاتیک می‌تواند به قطعات اصلی هارددیسک آسیب برسند و حتی مدارهای ظریف داخل دیسک را از کار بیندازد. خطر الکترواستاتیک زمانی کاهش پیدا می‌کند که علاوه بر رطوبت، دمای اتاق هم کنترل شده باشد.

 

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات به محافظت از هارد

 

اتاق تمیز علاوه بر رطوبت، می‌تواند دمای محیط را هم کنترل کند و تخلیه الکترواستاتیک (ESD) را به حداقل برساند، بنابراین برای اینکه بازیابی اطلاعات بهتر و امن‌تر انجام شود، باید عملیات بازیابی اطلاعات در این اتاق انجام شود.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

بهترین روش برای طراحی حرفه‌ای اتاق تمیز

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات و سایر صنایع دیگر، باعث شده است تا شرکت‌های مختلفی در این حوزه مشغول فعالیت شوند. شرکت اکیاس وطن یکی از شرکت‌های معتبر و باسابقه در زمینه طراحی اتاق تمیز است، این شرکت به کمک متخصصان حرفه‌ای خود اتاق تمیز را بر اساس نیاز شما طراحی می‌کنند و تجهیزات باکیفیت را برای ساخت آن به کار می‌گیرند. برای طراحی اتاق تمیز در بالاترین کیفیت و متناسب با بودجه شما، باید با مشاوران شرکت تماس بگیرید.

سخن نهایی

کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات تنها به حفظ امنیت اجزای داخلی هارددیسک محدود نمی‌شود. بازیابی اطلاعات در این فضا مزایای دیگری هم به همراه خواهد داشت که این امر فرایند کار را برایتان آسان‌تر خواهد کرد. در این مطلب به طور کامل کاربردهای اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش بااهمیت و ارزش این اتاق آشنا شوید. همچنین در نهایت به شما گفتیم که طراحی اتاق تمیز را از طریق کدام شرکت معتبر انجام دهید. اگر همچنان درباره کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات سؤال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا باید هارددیسک را در کلین روم تمیز تعمیر کنیم؟

حساسیت قطعاً هارددیسک بسیار زیاد است، به همین دلیل باید تعمیر آن در یک فضای تمیز و عاری از هرگونه آلاینده و گردوغبار صورت بگیرد.

مهم‌ترین کاربرد اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات کدام است؟

محافظت از اجزای داخلی، کنترل رطوبت و دما، ایجاد محیط آرام و محافظت از هارد در برابر تخلیه الکترواستاتیک (ESD) مهم‌ترین کاربردهای اتاق تمیز در بازیابی اطلاعات هستند.

اتاق تمیز چه نقشی در بازیابی اطلاعات دارد؟

اگر تعمیر هارد را در اتاق تمیز انجام دهید، امکان بازیابی اطلاعات بیشتر خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *