مقالات

همه چیز در مورد تعمیرات و نگهداری کلین روم

همه چیز در مورد تعمیرات و نگهداری کلین روم

کلین روم ها یک مجموعه پیوسته و یکپارچه هستند و اگر در بخشی از آن ها اختلالی به وجود بیاید، کل کارایی کلین روم از بین می رود. به همین خاطر لازم است تا هر بخش آن به طور جداگانه ای بررسی شده و در صورت نیاز، به تعمیر آن پرداخت. در این مقاله تمام آنچه در مورد تعمیرات و نگهداری کلین روم باید بدانید برای شما شرح داده خواهد شد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

آشنایی با اتاق تمیز

اتاق تمیز فضایی سربسته با محیط داخلی بسیار تمیز و بهداشتی و عاری از هرگونه آلودگی است. در مراکزی که باید کارها در فضایی پاک و به دور از هرگونه آلودگی انجام شوند، وجود کلین روم ضروری است.

 

 

دلیل اهمیت تعمیرات و نگهداری اتاق تمیز

 

دلیل اهمیت تعمیرات و نگهداری اتاق تمیز

تعمیرات و نگهداری کلین روم یک مسئله بسیار مهم است. در صورتی که بخشی از این مجموعه دچار اختلال شود، کل کارایی اتاق تمیز مختل شده و این موارد باعث هزینه های سنگین مالی می شود.

برای جلوگیری از این کار لازم است تا در هر دوره زمانی مشخص عملکرد بخش های مختلف یک اتاق تمیز مورد بررسی قرار بگیرند و اگر لازم باشد نسبت به تعمیر آن بخش اقدام کنند.

یکی دیگر از ضرورت های استفاده از اتاق تمیز نگهداری درست و اصولی از آن است. اگر نگهداری از کلین روم به درستی انجام شود، احتمال آسیب دیدن بخش های مختلف و نیاز به تعمیر آن ها بسیار پایین خواهد بود.

بخش های مهم در اتاق تمیز که نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد

همان طور که گفتیم کلین روم ها سیستم یکپارچه ای با بخش های مختلف هستند. هر کدام از این بخش ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. به همین دلیل تعمیرات و نگهداری آن ها نیز متفاوت تر خواهد بود. در ادامه تعمیرات و نگهداری از مهم ترین بخش های یک کلین روم برای شما شرح داده شده است.

 

 

بخش مکانیکی یکی از بخش های مهم در تعمیرات و نگهداری کلین روم

 

  • بخش مکانیکی یکی از بخش های مهم در تعمیرات و نگهداری کلین روم

بخش مکانیکی کلین روم مهم ترین بخش در حفظ و نگهداری تمیزی هوا در سطح مطلوب است. در این بخش سیستم های مختلفی نظیر هواساز هایژنیک و غیر هایژنیک، سیستم تأمین گرمایش و سرمایش، کانال های هواساز و هوادهی، سیستم فیلتراسیون، پس باکس، دریچه های هوا و… وجود دارد.

هر کدام از این تجهیزات اتاق تمیز به کوچک ترین ذرات موجود در هوا حساس هستند و در صورت وجود آلودگی و آلاینده های مختلف ممکن است دچار اختلال شوند.

به خاطر حساسیت تجهیزات بخش مکانیکی در یک کلین روم، توصیه می شود حتماً در نگهداری از آن دقت و حساسیت کافی به خرج داده شود و در صورت نیاز به تعمیر، این کار در اسرع وقت انجام گیرد.

  • بخش کنترل سیستم برقی

بخش کنترل سیستم برقی یکی دیگر از بخش های مهم کلین روم است که نگهداری از آن بسیار اهمیت دارد. سیستم های برقی در واقع قلب تپنده یک کلین روم هستند و در صورتی که هر یک از تجهیزات آن ها دچار آسیب شوند، به کل سیستم کلین روم صدمه می زنند.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

 

بخش معماری تعمیرات و نگهداری کلین روم

 

  • بخش معماری تعمیرات و نگهداری کلین روم

استراکچر اصلی و معماری کلین روم یکی دیگر از بخش های مهم این اتاق ها هستند که لازم است به صورت دوره ای نسبت به تعمیر و نگهداری آن ها اقدام کرد تا کارایی خود را از دست ندهند.

درب ها و پنجره ها، کف پوش ها، سقف و دیوارها و… از جمله اجزا بخش معماری هستند که باید نسبت به نگهداری درست و تعمیرات به موقع آن ها توجه کنید.

جمع بندی

در این مقاله اهمیت کلین روم برای مراکز مختلف برای شما توضیح داده شد. همچنین تمام بخش های مختلف یک کلین روم که به طور دوره ای به نگهداری و تعمیرات نیاز دارند نیز معرفی شد.

اگر می خواهید کلین روم ای که از آن استفاده می کنید دچار اختلال نشود و کارایی خود را از دست ندهد حتماً در مورد تعمیرات و نگهداری کلین روم حساسیت کافی به خرج دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *