مقالات

5 قانون که هنگام برنامه ریزی اتاق تمیز باید بدانید

5 قانون که هنگام برنامه ریزی اتاق تمیز باید بدانید

در فرآیند های مختلف در انواع تولید محصولات یا کار های آزمایشگاهی باید تجهیزاتی باشد تا بتوان با استفاده از آن ها انواع ذرات و آلودگی ها را از بین برد. اتاق تمیز به طوری طراحی شده که با استفاده از یک دوش هوا تمام آلودگی ها از پرسنل حذف می شود. اتاق توزین نیز مانند این اتاق در آزمایشگاه ها به کار می رود که با استفاده از آن فرآیند های نمونه برداری را تکمیل می کنند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز عملاً در صنایعی استفاده می‌ شود که ذرات کوچک می‌ توانند بر فرآیند تولید تأثیر منفی بگذارند. آن ها از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند و به طور گسترده در صنایعی مانند ساخت نیمه هادی ها، دارو سازی، بیو تکنولوژی، تجهیزات پزشکی و علوم زیستی، و همچنین تولید فرآیند های حیاتی رایج در هوا فضا، اپتیک، و ارتش استفاده می شوند.

کلین روم به هر فضای محدودی گفته می شود که در آن تمهیداتی برای کاهش آلودگی ذرات و کنترل سایر پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت و فشار در نظر گرفته شده است. تمام هوای تحویل داده شده به اتاق های تمیز از فیلتر هپا عبور می کند و در برخی موارد که عملکرد دقیقی لازم است، از فیلتر های ذرات بسیار کم هوا  ULPA استفاده می شود.

نکات نظافت اتاق تمیز

نکاتی که برای برنامه ریزی ساخت اتاق تمیز باید رعایت کرد

اتاق های تمیز با توجه به درجه تمیزی مورد نیاز برنامه ریزی می شوند. این الزامات از ابتدا تا پایان فرآیند تولید باید مطابق با استاندارد تولید باشند. وگرنه امکان دارد بر کیفیت و بهره وری مونتاژ تاثیر بگذارد. تعداد و اندازه ذرات مجاز در اتاق، طبقه بندی تمیزی هوا را تعیین می کند. اتاق های تمیز در اندازه ها و پیکربندی های مختلف طراحی شده اند.

الزامات اتاق تمیز

چهار شرط مشخص برای اتاق های تمیز وجود دارد. اول از همه، نباید آلاینده ها از بیرون به داخل وارد شوند. ثانیاً، تجهیزات موجود در اتاق های تمیز نباید منبع گرد و غبار یا سایر آلاینده ها به دلیل اصطکاک، واکنش های شیمیایی یا بیولوژیکی باشد. ثالثاً نباید هیچ گونه آلودگی در اتاق انباشته شود.

و چهارم، آلاینده ‌های موجود در اتاق باید تا حد زیادی از بین بروند. فیلتراسیون مرحله حیاتی برای حفظ یکپارچگی اتاق است. تمام هوایی که وارد اتاق های تمیز می شود باید با استفاده از فیلتر های مخصوص فیلتر شود. رایج ترین فیلتر هایی که در اتاق های تمیز استفاده می شوند، فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) و فیلتر هوای بسیار کم نفوذ (ULPA) هستند.

لباس مناسب کارکنان اتاق تمیز

پرسنلی که برای کار در اتاق های تمیز انتخاب می شوند، از طریق قفل هوا یا دوش هوا وارد اتاق های تمیز می شوند و از آن خارج می شوند. باید لباسی بپوشند که آلودگی ها و آلاینده های تولید شده توسط بدن و پوست را از بین ببرد.

لباس اتاق های تمیز به طور خاص برای جلوگیری از انتشار مواد از بدن فرد و آلودگی بالقوه محیط طراحی شده است. پوشیدن لباس های اتاق های تمیز از اهمیت حیاتی برخوردار بوده. زیرا آلودگی پرسنل می تواند به طور قابل توجهی بر روند تولید محصول تأثیر بگذارد یا منجر به آلودگی متقاطع بین کارکنان پزشکی و بیماران شود.

انتخاب دقیق لباس در قوانین اتاق تمیز بستگی به مشخصات محصول و کلاس اتاق دارد. با این حال، بدون پوشیدن لباس تمیز مناسب، که ممکن است شامل موارد زیر باشد، نمی توان وارد اتاق های تمیز شد:

 

لباس مناسب کارکنان اتاق تمیز

 

  • پیش بند
  • چکمه
  • ماسک های صورت
  • دستکش
  • لباس مجلسی
  • مدل مو
  • هود
  • کت های آزمایشگاهی
  • روکش کفش
  • کفش

در حالی که برخی از اتاق ‌های تمیز سطح پایین ممکن است فقط به روپوش ‌ها و چکمه ‌های ساده نیاز داشته باشند. برخی دیگر شامل روش ‌های دقیق و کامل پوشیدن لباس، روپوش زیپ‌دار و دستکش هستند.

نظافت اتاق تمیز

تمیز نگه داشتن محل کار شما مستلزم رعایت جدی کارهای روزانه و هفتگی است. هر آن چه که اتاق های تمیز شما نیاز دارد، یک برنامه نظافت ایجاد کنید و از آن پیروی کنید. در اینجا پروتکل های کلی تمیز کردن توصیه شده برای نیازهای کلی در قوانین اتاق تمیز توضیح داده می شود.

نظافت روزانه

قبل از شروع شیفت از یک طی مرطوب روی زمین استفاده کنید و برای خشک کردن آن از جاروبرقی اتاق تمیز استفاده کنید. تمام دیوار ها را با استفاده از وکیوم فیلتر HEPA جارو برقی بکشید تمام پنجره و محل های رفت و آمد را بشویی و خشک کنید.

در پایان هر شیفت تمام قسمت هایی که از آن ها استفاده شده را پاک کنید. معمولا در اتاق هایی با استاندارد های کلاس بالا این کارها را باید انجام دهید. برای جلوگیری از آلودگی بیشتر، محصولات و لوازم را بین شیفت کاری در محفظه ای نگهداری کنید.

نظافت هفتگی

برای نظافت هفتگی لازم است با مواد شوینده مخصوص اتاق های تمیز و آب مقطر تمیز کنید. دیوار ها را با یک اسفنج مرطوب و آب مقطر پاک کنید. سپس با جارو برقی تمام دیوار ها را خشک کنید.

سقف باید با مواد شوینده و آب مقطر شسته شود تا هرگونه باقی مانده یا رسوب از بین برود. به محض این که متوجه سایش شدید تشک های چسبنده را عوض کنید.

به یاد داشته باشید، اتاق های تمیز مخصوص شما ممکن است نیازمند روش های خاصی برای نظافت باشد. اگر بتوانید روش های تمیز کردن را یاد بگیرید و از آن ها پیروی کنید. می توانید کارایی اتاق و راحتی پرسنل در آن را افزایش دهید.

 

جنس لوازم اتاق تمیز

جنس لوازم اتاق تمیز و جمع بندی

لوازم زیادی از جمله هواساز، هواساز هایژنیک و موارد دیگر در اتاق های تمیز به کار گرفته می شوند. بیشتر قطعات و تجهیزات اتاق تمیز از استیل ضد زنگ ساخته می شوند. دستمال های مرطوبی که برای نظافت استفاده می شوند از جنس پلی استر و میکروفایبر ساخته شده اند.

اکیاس کلین روم ارائه دهنده اتاق تمیز است که می توانید با ارتباط با ما از طریق تماس با شماره تلفن های درج شده در سایت نسبت به خرید آن ها اقدام کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *