مقالات

6 نکته مهم در مورد نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز

نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز

در رابطه با اتاق تمیز، اساسی ترین نکته رعایت کامل بهداشت از هر حیث است. وقتی موارد مهمی مثل نصب و به کارگیری تجهیزات بررسی و کنترل شد. نوبت کارکنان است که با رعایت نکات بهداشتی، درصد ایزوله بودن اتاق تمیز را بالا ببرند. در واقع نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز بخش مهمی از انجام وظیفه سنگین حفظ سلامت دارو های تولیدی و نمونه ها به شمار می آید.

برای محدود کردن میزان ذرات موجود در اتاق و کاهش آلودگی ها، کارکنان و تمام افرادی که وارد فضای کلین روم می شوند، ملزم به رعایت یک سری اصول بهداشتی هستند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اهمیت چگونگی رفتار کارکنان در اتاق تمیز

بدن انسان به طور طبیعی یک سری از آلاینده ها مثل: ذرات پوست، روغن، عرق و مو تولید می کند که با استحمام از بین می رود و در زندگی روزمره مخاطره آمیز به حساب نمی آید.

ولی وقتی صحبت از کار در اتاق تمیز است شرایط متفاوت می شود. در مورد اتاق تمیز باید با انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه وجود آلاینده ها به صفر برسد.

نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز مثل انجام حرکت های سریع، عطسه یا سرفه شرایط محیط کنترل شده اتاق تمیز را به خطر می اندازد. این اتفاق مساوی است با آلوده ساختن محیط تولید دارو ها و در نهایت به خطر افتادن جان انسان ها.

قوانینی که در اتاق تمیز باید رعایت شود

در ادامه با 6 مورد از باید ها و نباید های کارکنان و تجهیزات اتاق تمیز آشنا خواهیم شد. تمامی این دستورالعمل ها و مقررات گرد هم آمده اند تا شرایط ایزوله کلین روم و اتاق توزین بهتر حفظ شود.

علاوه بر کنترل نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز، در صورت لزوم بعد از بررسی، تجهیزات اتاق تمیز باید تعویض و بهینه سازی شود.

  • کاهش حرکات بدن

انجام حرکت های سریع در اتاق تمیز می تواند منجر به انتشار ذرات آلاینده در محیط کلین روم شود. کارکنان باید سعی کنند از انجام حرکت های سریع و ناگهانی خودداری و با احتیاط در محیط حرکت کنند.

علاوه بر این تحرک بیش از اندازه منجر به تعریق می شود که می تواند محیط را آلوده کند.

  • استفاده از لباس ایزوله

با نصب تجهیزات مثل هواساز هایژنیک و دوش هوا احتمال ورود ذرات آلودگی و گرد غبار از محیط خارجی به داخل کلین روم کاهش پیدا می کند. اما هنوز احتمال بروز آلودگی از طریق حضور کارکنان وجود دارد.

برای رفع این مشکل استفاده از لباس ایزوله یکبار مصرف در اتاق تمیز الزامی است.

این لباس ها با پوشاندن مو، ریش صورت، کفش ها و در نهایت کل بدن به ایزوله تر شدن محیط کلین روم کمک می کند. ماسک و دستکش لاستیکی استریل نیز جزء لباس های ایزوله به شمار می آیند.

 

استفاده از لباس ایزوله

 

سر آستین و پاپوش ها باید کاملا روی لباس ایزوله قرار بگیرد تا از ورود ذرات بدن به محیط جلوگیری شود.

  • جلوگیری از عطسه

آزمایشات نشان می دهد، حین عطسه حداکثر 40 هزار قطره از گلو خارج و با سرعتی برابر با 320 کیلومتر بر ساعت در محیط پخش می شود.

با توجه به این اعداد و ارقام، عطسه کردن در اتاق تمیز یک فاجعه است. عطسه کردن در محیط کلین روم به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

کارکنان در صورت بروز عطسه باید محیط را ترک و بیرون از فضای اتاق تمیز عطسه کنند. پس از عطسه کردن در محیط کلین روم، فضا آلوده می شود و باید با استفاده از تجهیزات شرایط را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

  • جلوگیری از سرفه

سرعت و میزان انتشار آلودگی از طریق سرفه نسبت به عطسه کمتر است. ولی با این حال سرفه کردن در اتاق تمیز ممنوع است. در صورت استفاده همزمان از دو ماسک سرفه کوتاه موردی ندارد.

ولی با این حال بهتر است کارکنانی که بیمار هستند تا زمان بهبودی کامل در فضای اتاق تمیز حضور نداشته باشند و هواساز دائما در حال انتشار هوای تمیز داخل محفظه باشد.

  • عدم استفاده از عادات غلط

به بیان ساده انجام تمام کارهایی که در محیط بیرون اتاق تمیز بلامانع است، در کلین روم ممنوع می باشد. آوردن وسایل شخصی مثل کیف دستی، استفاده از ساعت و زیورآلات یا آوردن غذا به کلین روم از جمله عادات غلط به شمار می آید.

استفاده از لوازم آرایشی یکی دیگر از خط قرمز های حضور در اتاق تمیز است که باید جدی گرفته شود.

خوردن و آشامیدن در اتاق تمیز منجر به انتشار درجه بالایی از آلاینده ها در محیط کلین روم می شود. کارکنان اجازه ندارند در محیط اتاق تمیز بخوابند یا زمانی را به استراحت بگذرانند.

نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز باید طبق استاندارد های  سخت گیرانه کنترل و بازبینی شود.

 

مدیریت ارتباط کاری

 

  • مدیریت ارتباط کاری

کارکنان در محیط اتاق تمیز ملزم به رعایت اصول ارتباطی با یکدیگر هستند. کنترل برخورد ها از اصول مدیریت میزان ارتباط کاری است. صحبت کردن در فضای اتاق تمیز و حین انجام کار توسط کارمندان منجر به انتشار آلودگی در محیط می شود.

به همین دلیل کارکنان باید از صحبت کردن بیش از اندازه در اتاق تمیز جدا خودداری کنند.

 رفتار هایی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن و روبوسی با دیگر کارکنان در محیط اتاق تمیز ممنوع است و منجر به انتشار آلودگی در هوا می شود.

از طرفی یکی از مهم ترین قوانین مربوط به ایزوله ماندن اتاق تمیز، حضور کارکنان آموزش دیده است. افراد متفرقه نباید در کلین روم حضور پیدا کنند.

در مورد تعداد افراد، فقط حداقل کارکنان مورد نیاز باید در محل حضور داشته باشند.

به محض این که کار پرسنل تمام شد باید محیط کلین روم را ترک کنند و از حضور بی دلیل در اتاق تمیز خودداری کنند.

تجهیزات پاک کردن کارکنان از آلودگی

برای حفظ ایزوله بودن کلین روم، محیط به صورت روزانه، هفتگی یا موردی تمیز می شود. در شستشو روزانه کف کلین روم با استفاده از پاک کننده ها و جاروبرقی تمیز می شود. برای پاک شدن دیوار ها از فیلتر هپا استفاده می شود.

برای انجام روتین هفتگی، کف اتاق تمیز با شوینده مخصوص و آب مقطر شسته می شود. برای دیواره ها  از اسفنج مرطوب و آب مقطر استفاده می شود .

در پاکسازی موردی، لنز های مورد استفاده در روشنایی محیط، دستگیره های درب، تجهیزات اتاق تمیز و قسمت های خاصی که آلوده شده اند با اسفنج و آب مقطر تمیز و استریل می شوند.

علاوه بر نکاتی که گفته شد، با استفاده از دوش هوا، آلودگی های روی لباس کارکنان از بین خواهد رفت.

 

استفاده از دوش هوا برای کارکنان

 

استفاده از دوش هوا برای کارکنان

یکی از تجهیزات مهم کلین روم دوش هوا است، که هوای تمیز را با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت می دمد. دوش هوا در ورودی اتاق تمیز نصب می شود.

بعد از ورود کارکنان به فضای داخلی دوش هوا، سنسور ها عمل می کنند و درب ها قفل می شوند.

سپس هوا با سرعت به سطح لباس کارکنان برخورد می کند تا آلودگی های احتمالی که از فضای بیرون روی لباس نشسته اند از بین برود.

بسته بودن درب ها باعث می شود ذرات آلودگی احتمالی بعد از برداشته شدن از سطح لباس وارد فضای داخلی کلین روم نشوند.

جمع بندی

کارکنان به عنوان نبض تپنده اتاق تمیز باید اصول بهداشتی را تمام و کمال رعایت کنند. شرکت اکیاس از فعالان و پیشتازان عرصه تولید اتاق تمیز، ابزار و تهجیزات مختلفی را به فعالان عرصه داروسازی و ساخت قطعات حساس عرضه می کند.

با توجه به استفاده از اتاق تمیز در صنایع مختلف، شرکت اکیاس با به کارگیری دانش روز در این زمینه پاسخگوی نیاز تمام مشتریان است. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه رفتار کارکنان اتاق تمیز و سایر خدمات شرکت اکیاس، با کارشناسان و مشاوران این برند در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *