مقالات

طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز

طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز

این روزها طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد و انتخاب بهترین نوع آن می‌تواند باتوجه به موارد استفاده و نیاز شما کاملا متفاوت باشد. کنترل کیفیت هوای درون اتاق، اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف طراحی و نصب سیستم تهویه اتاق تمیز به شمار می‌آید. در واقع این سیستم با حفظ درجه حرارت و حذف ذرات و آلاینده‌ها موجب ایجاد هوای تازه و مطلوب در کلین روم یا همان اتاق تمیز می‌شود. در ادامه مطالب قصد داریم طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده و به کارگیری سیستم تهویه در اتاق تمیز

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اتاق‌هایی که امروزه در اکثر صنایع مختلف کاربرد دارند، می‌توان به کلین روم یا همان اتاق تمیز اشاره کرد. در واقع بسیاری از صنایع مختلف مانند صنعت داروسازی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارخانجات، تولید قطعات خودرو، پتروشیمی و… مجهز به کلین روم هستند.

بهتر است بدانید خود کلین روم‌ها نیز دارای لوازم و تجهیزات مختلفی هستند که سیستم تهویه یکی از اصلی‌ترین این تجهیزات به شمار می‌آید؛ بنابراین بدون شک می‌توان گفت استفاده و به‌کارگیری سیستم تهویه امری بسیار مهم و حائز اهمیت است و راه‌اندازی اتاق تمیز بدون این سیستم امکان‌پذیر نیست. از این رو لازم است تا شما بهترین و باکیفیت‌ترین نوع این سیستم را در کلین روم خود به کار گیرید.‌ به طور کلی طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز به گونه‌ای است که توانسته توجه اکثر افراد را به خود جلب کند و بسیاری از صنایع به دنبال خرید و نصب باکیفیت‌ترین نوع این سیستم برای کلین روم خود باشند.

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

اجزای تشکیل دهنده سیستم تهویه اتاق تمیز

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌هایی که ممکن است در رابطه با طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز و نصب آن برای شما پیش بیاید، اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم است. در واقع اگر قصد طراحی و نصب سیستم تهویه اتاق تمیز را دارید، بهتر است قسمت‌های مختلف و اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم را بشناسید و در مورد آن اطلاعاتی را کسب کنید. به طور کلی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده سیستم تهویه اتاق تمیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل‌دهنده سیستم تهویه اتاق تمیز می‌توان به بخش منبع اشاره کرد که خود این بخش شامل دیگ آبگرم، کوره، منبع حرارتی و… است.
  2. بخش توزیع از دیگر اجزا و قسمت‌های سیستم تهویه اتاق تمیز‌ است که پمپ‌ها، کانال کشی، فن‌ها و لوله‌کشی‌ها را شامل می‌شود.
  3. دیفیوزرها، رادیاتورها و کویل‌ها نیز در بخش تحویل سیستم تهویه قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید | احراز کیفیت اتاق تمیز

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تهویه اتاق تمیز

طراحی و نصب سیستم تهویه در قسمت ‌های مختلف کلین روم

سیستم تهویه کلین روم می‌تواند در قسمت‌ های مختلفی از اتاق شما نصب و اجرا شود. در واقع این موضوع بستگی به طراحی و معماری کلین روم شما دارد و باید با در نظر گرفتن آن، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سیستم تهویه اتاق تمیز را به کار گیرید. از اصلی‌ترین قسمت‌های اتاق تمیز که سیستم تهویه در آنجا به کار گرفته می‌شود، می‌توان به سقف و دیوارهای اتاق اشاره کرد. اتاق‌های تمیز از لحاظ نوع سیستم تهویه به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 1. اتاق تمیز با تهویه مغشوش

اتاق‌های تمیز با این نوع تهویه از دو حالت یک جهتی و چند طرفه برخوردار هستند. در واقع در این گونه اتاق‌ها هوای فیلترشده از محفظه ورودی در سقف وارد فضای اتاق شده و سپس با هوای اتاق ترکیب می‌شود و در نتیجه تمام آلودگی‌ها و ذرات گردوغبار را به قسمت‌های پایین دیوار که خروجی‌ها هوا در آنجا است، منتقل می‌کند.

دقت داشته باشید که در این نوع سیسم تهویه باید خروجی هوا از کف و ورودی هوا از سقف اتاق باشد؛ زیرا بیشتر ذرات و آلودگی‌ها در کف کلین روم قرار می‌گیرند و به دلیل سنگین بودن این ذرات، حرکت آن‌ها از سمت بالا به پایین است.

بیشتر بخوانید | هواساز هایژنیک اتاق تمیز

 2. اتاق تمیز با جریان آرام

جریان هوا در این نوع اتاق‌ ها به صورت یک طرفه است و پاکیزگی و هوای مطلوب بیشتری ایجاد می‌شود. هوا در اتاق‌های تمیز با جریان آرام از سقف و یا دیوار وارد فضای اتاق می شود و به دیوار مقابل یا کف اتاق انتقال می یابد.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

 انواع سیستم تهویه اتاق تمیز

برای تهویه اتاق های تمیز از سیستم های متفاوتی استفاده می شود. هر یک از این سیستم که برای کلین روم های مختلفی کاربرد دارند، عبارتند از:

  1. سیستم تهویه هواساز: این مورد برای کلین روم‌های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. سیستم تهویه فن فیلتر یونیت: این نوع سیستم برای کلین روم‌هایی که دارای سقف‌های کوتاه و فضاهای کوچک هستند، بسیار مناسب است.
  3. سیستم تهویه پلنوم باکس: این مورد نیز برای اتاق‌های بسیار تمیز و باکیفیت به کار گرفته می‌شود.

 انواع سیستم تهویه اتاق تمیز

خرید تجهیزات کلین روم از اکیاس وطن

اکیاس وطن انواع تجهیزات مورد نیاز کلین روم را با قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه و بالاترین سطح کیفیت در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهد. علاوه‌بر این با مراجعه به این سایت می‌توانید از هزینه‌های مربوط به طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز و نصب آن مطلع شوید و سپس با در نظر گرفتن میزان بودجه خود، برای طراحی سیستم تهویه کلین روم خود اقدام کنید.

جمع بندی

اگر به دنبال طراحی سیستم تهویه برای کلین روم خود هستید، بهتر است بدانید با انجام این کار از مزایای متعددی مانند تامین هوای تازه و مطلوب، گردش هوا به اندازه کافی، تامین گرمایش و سرمایش لازم و‌ فیلتراسیون هوا به میزان کافی در کلین روم خود بهره‌مند خواهید شد. گروه صنعتی اکیاس وطن یکی از موفق‌ترین و برترین شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی سیستم تهویه اتاق تمیز فعالیت می‌کند؛ از این رو با مراجعه به سایت این گروه صنعتی می‌توانید از خدمات منحصر به فرد و فوق‌العاده‌ آن بهره‌مند شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *