مقالات

راهنمای جامع خرید تجهیزات اتاق تمیز

راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز یا کلین روم، محیطی کنترل شده از ذرات آلوده کننده است. هدف اتاق تمیز، فراهم کردن محیط کاری پاک، کنترل شده و مناسب، برای حضور محدود ذرات می باشد که با کمک یک سیستم تصفیه هوای ویژه و تجهیزات کلین روم مهیا می شود. برای راه اندازی فضای کلین روم می توانید از راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز بهره ببرید.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

آشنایی با اتاق تمیز

اتاق تمیز باید با برخی از الزامات ساختاری مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال، مواد مورد استفاده در فضای کلین روم نباید ذراتی را آزاد نمایند؛ همچنین تمامی سطوح در این محیط باید صاف و با لبه های گرد باشد و به سادگی تمیز شود؛ ضمن آن که لوله کشی در داخل اتاق تمیز انجام نشده باشد.

به طور معمول، ماشین آلات بخش تولید در کارخانه ها می تواند منبع اصلی آلودگی کلین روم باشد. در واقع، هنگام جا به جایی محصولات، تمیز کردن و نگهداری باید به اتاق تمیز توجه ویژه ای شود.

افرادی که به کلین روم وارد می شوند، همواره باید لباس هایی استریل شده را به تن کنند، ضمن آن که لازم است تا رختکن در نزدیک اتاق تمیز باشد تا از ورود آلودگی ها ممانعت گردد. با رعایت استانداردهای مورد نیاز، می توان تولید کاملاً استریل را در کلین روم تضمین کرد.

 

معرفی تجهیزات اتاق تمیز

 

معرفی تجهیزات اتاق تمیز

این راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید فضای کلین روم را به صورت کامل تجهیز نمایید. از جمله تجهیزات اتاق تمیز، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پس باکس

پس باکس یا باکس ‌های عبور اتاق تمیز، جریان امن و بهداشتی مواد و تجهیزات را در کلین روم تضمین کرده و جریان مواد را به داخل و خارج از اتاق تمیز تسهیل می‌ کنند و از فضا های بسته‌ شده برای به حداقل رساندن تماس با محیط بیرون استفاده می نمایند؛ بنابراین، خطر آلودگی با استفاده از دریچه اتاق تمیز کاهش خواهد یافت.

  • دوش هوا

دوش هوا اتاق تمیز، محفظه ای محصور شده است که به طور استراتژیک در نقاط ورودی و خروجی اتاق تمیز قرار می گیرند تا آلودگی ها را از افراد و محصولات، قبل از ورود به اتاق تمیز پاک کنند. این محفظه ها، نقاط ورودی و خروجی ایمنی را قبل از ورود به کلین روم ارائه می ‌کنند.

انواع دوش هوا از جت ‌های هوای پرسرعت و سیستم ‌های فیلتر هوای HEPA یا ULPA برای کاهش یا حذف ذرات و آلاینده‌ ها قبل از ورود به کلین روم یا خروج از محیط تمیز استفاده می‌ کنند. تکمیل چرخه معمولی برای دوش هوای اتاق تمیز تقریباً 20 ثانیه است.

  • هواسازها

مهندسی تهویه مطبوع اتاق تمیز، کار ساده ای نیست. ساخت هواساز کلین روم به ترکیبی از مهارت های مهندسی، درک پتانسیل تولید ذرات آلاینده و تجربه در این زمینه نیاز دارد. به عنوان مثال، هنگام طراحی کلین روم، درک این که مقدار هوا در اتاق تمیز ISO کلاس 6 و ISO کلاس 8 متفاوت است، اهمیت دارد.

این بدان معنا است که سیستم تهویه مطبوع یا هواساز هایژنیک باید بیش از دو برابر هوا را تهویه کند. با این حال، طبقه بندی به تنهایی برای محاسبه جریان هوا کافی نیست.

 

 

اتاق نوزین از تجهیزات اتاق تمیز

 

  • فیلتراسیون

صرف نظر از کلاس تمیزی، هوای تمام اتاق های تمیز از طریق فیلتر هپا (هوای ذرات با راندمان بالا) یا ULPA (هوای ذرات بسیار کم) فیلتر می شود. این فیلترها دارای راندمان 99.99 درصدی بر روی ذرات 0.3 میکرون (HEPA) و 0.128 میکرون (ULPA) هستند.

تمیزی، تابعی از مخلوط شدن هوای تمیز با هوای آلوده اتاق است. هر چه هوا تمیز تر باشد، احتمال رقیق شدن آلاینده بیش تر است و سطح استاندارد بالاتری دارد. همچنین اتاق‌ های تمیز از چین ‌خوردگی مدیا در فرآیند تولید فیلتر بهره می برند.

این اثر چین خوردگی باعث می شود که هوای عبوری از فیلتر به صورت جریان جت ارسال شود. نتایج این جریان های هوای متعدد، ستونی از هوای پاک را تولید می کند. این یکی از مهم ترین گزینه هایی است که باید مطابق با راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز، برای تهیه آن اقدام کنید.

  • اتاق توزین

اتاق توزین، یکی دیگر از تجهیزات مهم اتاق تمیز است که برای وزن کردن اجسام جامد، مانند مواد خام محصولات طراحی شده است. ناحیه کاری اتاق ترازو نسبت به ناحیه پس زمینه، تحت فشار منفی است.

  • سد هوایی

سد هوایی یا ایرلاک، یک فضای انتقالی است که معمولاً دارای دو درب می باشد. این فضا یک محیط کنترل شده مانند اتاق تمیز، آزمایشگاه، اتاق عمل یا اتاق ایزوله را از یک راهرو یا محیط دیگر جدا می کند. برای جلوگیری از باز شدن هم زمان دو درب، سیستمی تعبیه شده است که قبل از باز شدن یک درب، دیگری قفل شود.

 

راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز و نکات مهم آن

 

راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز و نکات مهم آن

برای خرید تجهیزات کلین روم، لازم است تا به نکات ذیل توجه کنید.

  • توجه به کلاس بندی اتاق تمیز 

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید تجهیزات اتاق تمیز به آن توجه کنید، کلاس بندی کلین روم است؛ بنابراین، باید مطابق با راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز، کلاس های رتبه بندی را در نظر گرفته و سپس برای تهیه تجهیزات اقدام کنید.

  • عدم استفاده از سد هوایی در اتاق تمیز کلاس 100

هنگام تجهیز اتاق تمیز، آزمایشگاه یا سالن تولید صنایعی مانند: صنایع دارویی، نصب سد هوایی اهمیت بالایی دارد. البته باید توجه داشته باشید که این ضرورت بر اساس کلاس اتاق تمیز تعیین می شود.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

  • در نظر گرفتن خرید دوش هوا برای صنایع دارویی

در برخی از صنایع، مانند: صنایع دارویی، استفاده از تجهیزاتی مانند دوش هوا پیش از ورود به سالن های تولید، آزمایشگاه ها و دیگر محیط هایی که به کلاس خاصی از تمیزی نیاز دارند، ضرورت دارد.

 

سفارش-تجهیزات-اتاق-تمیز-از-اکیاس-کلین-روم

 

سفارش تجهیزات اتاق تمیز از اکیاس کلین روم

در این جا، راهنمای خرید تجهیزات اتاق تمیز را به اجمال ارائه کردیم. در صورتی که نیاز به خرید تجهیزات کلین روم دارید، می توانید ضمن دریافت مشاوره از اکیاس کلین روم، سفارش خرید خود را به کارشناسان ما ارائه کنید.

جمع بندی

اتاق تمیز، فضای کنترل شده ای است که مطابق با کلاس های مختلف، نیاز به تجهیزاتی خاص دارد. این تجهیزات که شامل انواع فیلتر هواساز، دوش هوا، ایرلاک و … می باشد، مطابق با کلاس های مختلف در کلین روم، مورد استفاده قرار می گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *