مقالات

بررسی ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان

بررسی ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان

اهمیت اتاق های تمیز در بیمارستان ها بر هیچکس پوشیده نیست. هوا این اتاق ها در بالاترین کیفیت خود قرار دارد. علاوه بر این هیچ گونه آلایندگی در این اتاق ها دیده نمی شود. اتاق های تمیز در بیمارستان ها، حساسیت بیشتری نسبت به صنایع دیگر دارند. از این جهت در ادامه به بررسی ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان می پردازیم.

اهمیت استفاده از اتاق تمیز در بیمارستان

کلین روم ها، اتاق هایی کنترل شده و با حداقل میزان آلودگی هستند. وجود این اتاق ها در بیمارستان ها اهمیت بسیار زیادی دارد. روزانه بیش از صدها نفر در یک بیمارستان رفت و آمد می کنند. علاوه بر این، تعداد کارکنان در بیمارستان ها نیز بسیار زیاد است. یکی از مسائلی که در یک بیمارستان اهمیت دارد را، می توان سلامت بیماران و کارکنان دانست.

محیط بیمارستان بیش از سایر مکان ها در معرض میکروب ها و ویروس های عفونی قرار می گیرد. به همین دلیل وجود اتاق تمیز در بیمارستان ضروری خواهد بود.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اتاق های تمیز در بیمارستان ها، از انتشار ویروس‌ها و عفونت ها جلوگیری می کند. از این جهت میتوان از آنها برای نگهداری بیماران خاص استفاده کرد. همچنین آزمایشگاه بیمارستان نیز، باید یک کلین روم باشد.

دلیل این امر، این است که کوچک ترین جزء آلوده نیز می تواند نتایج آزمایشات بیماران را تغییر دهد. لُرد لیستر، نخستین فردی بود که بیمارستان ها را مجهز به کلین روم ها کرد. وی با قرار دادن تجهیزات مخصوصی نظیر دوش هوا، میزان و قطر ذرات هوا بیمارستان را اندازه گرفت.

 

ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان

محصول منتخب: هواساز

 

ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان

یکی از بارز ترین ویژگی های اتاق های تمیز بیمارستان ها را می توان محیط استریل شده آن دانست. در نقاط مختلف این اتاق ها، تجهیزات مخصوص ضد عفونی قرار گرفته اند. این امر موجب می شود تا اتاق های تمیز به طور مداوم استریل شوند. همچنین وجود هواساز هایژنیک در این اتاق ها، به تهویه هوا کمک می کند. از دیگر ویژگی های اتاق تمیز بیمارستان، می توان به قطر دقیق ذرات هوا اشاره کرد. تعداد و قطر ذرات هوا به طور کامل در اتاق های تمیز کنترل می شوند.

مطابق با آخرین استاندارد ایزو مربوط به کلین روم ها، قطر ذرات هوا در این محیط ها باید حداکثر 0.5 میکرون باشد. با توجه به سطوح و کلاس مختلف کلین روم ها، تعداد ذرات در هر متر مکعب نیز متفاوت خواهد بود. اتاق های تمیز در بیمارستان ها باید دارای اتاق توزین باشند.

از این جهت هرگونه نمونه برداری باید در اتاق های توزین انجام گیرد. این امر به کاهش آلایندگی در کلین روم ها کمک می کند. در واقع مهم ترین اصل در طراحی اتاق های تمیز بیمارستان ها، تضمین سلامت بیماران و کارکنان خواهد بود.

تجهیزات کلین روم بیمارستان

تجهیزات اتاق تمیز در بیمارستان باید در پیشرفته ترین حالت خود باشند. این تجهیزات بسیار حساس هستند و به طور دقیق میزان آلایندگی را بررسی می کنند. در ابتدا باید که عوامل آلوده کننده اتاق های تمیز به دو دسته تقسیم می شوند. دسته نخست، کارکنان اتاق تمیز هستند که می توانند آلودگی را از محیط بیرونی به کلین روم منتقل کنند.

دسته بعدی هوا موجود در کلین روم است که از طریق تنفس افراد، آلوده می شود. از این جهت می توان گفت که سیستم های تهویه هوا، مهم ترین تجهیزات اتاق تمیز بیمارستان خواهند بود.

سیستم اینترلاک کامل و ساندویچ پانل از دیگر تجهیزات ضروری در اتاق های تمیز هستند. وجود انواع هواساز در کلین روم ها نیز ضرورت دارد. هواساز ها سیستم های قدرتمندی اند که فرایند تصفیه و تهویه هوا را انجام می دهند. این سیستم ها حدود ۹۹ درصد آلایندگی های هوایی را از بین می برند.

علاوه بر این ها، از وجود اگزاست فن و کفپوش آنتی باکتریال در اتاق تمیز بیمارستان غافل نشوید. لوازم استریل کننده، فیلتر باکس هپا و الپا، هود لامینار و… از دیگر تجهیزات ضروری در اتاق های تمیز هستند.

 

نکات مهم خریداری تجهیزات مورد نیاز اتاق های تمیز بیمارستان

 

نکات مهم خریداری تجهیزات مورد نیاز اتاق های تمیز بیمارستان

توجه داشته باشید که کلین روم های بیمارستان باید دارای تمام تجهیزات مربوطه باشند. در واقع کامل بودن تجهیزات اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، تجهیزات اتاق های تمیز بیمارستان را حتما از برندهای معتبر خریداری کنید. دلیل این امر، این است که کیفیت تجهیزات باید تضمین شده باشد.

در حال حاضر تجهیزات کلین روم ها به صورت دست دوم و استوک نیز به فروش می رسند. خریداری تجهیزات استوک تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت اجرای اتاق های تمیز دارد. اما عملکرد این تجهیزات بسیار کم است و راندمان کاری را کاهش می دهد.

همچنین ممکن است که دستگاه های دست دوم در طول زمان، کارایی خود را از دست داده باشند. به همین دلیل خریداری تجهیزات دست دوم، منجر به افزایش آلایندگی کلین روم ها می شود.

از این جهت خریداری آن ها مقرون به صرفه نیست. لازم به ذکر است که تا حد امکان از جریان هوا لامینار برای اتاق تمیز بیمارستان استفاده کنید. این جریان هوا، کلاس بالاتری دارد و درجه تمیزی آن نیز بیشتر خواهد بود.

بخش های مهم اتاق تمیز بیمارستان

هر اتاق تمیز در بیمارستان، از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است. نخستین بخش را با عنوان اتاق تجهیزات بهداشتی می شناسند. در این اتاق لوازم مخصوص استریل کردن یا دارو های خاص نگهداری می شوند. قطر ذرات هوا و درجه رطوبت و دما در این بخش باید به گونه تنظیم شود که به دارو ها و سایر لوازم آسیبی وارد نکند.

بهش بعدی، اتاق نگهداری بیماران خاص است. هر گونه ذره آلایندگی بر بهبود این بیماران تاثیر می گذارد. بخش مراقب های ویژه و بخش آزمایش های تحقیقاتی را می توان از دیگر بخش های مهم کلین روم بیمارستان دانست. کارکنان باید از قوانین مربوط به هر بخش به طور کامل رعایت کنند تا خطری مواجهه بیماران نشود.

نتیجه گیری

برای طراحی و اجرای اتاق تمیز بیمارستان، باید از گروه های متخصص کمک بگیرید. دلیل این امر را می توان اهمیت بالای کلین روم و طراحی آن ها مطابق با استانداردهای جهانی، دانست. گروه متخصصان اکیاس کلین روم، معتبر ترین مجری طراحی اتاق های تمیز در بیمارستان ها و صنایع خاص هستند. با مراجعه به وبسایت این مجموعه، اطلاعات کامل تری در مورد نحوه اجرا اتاق های تمیز به دست خواهید آورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *