مقالات

اتاق تمیز تجهیزات پزشکی و نکاتی که باید بدانید

اتاق تمیز تجهیزات پزشکی و نکاتی که باید بدانید

اتاق تمیز یا کلین روم، فضایی به دور از هرگونه آلودگی است که در آن عواملی از قبیل فشار، دما و رطوبت کنترل می شوند. اتاق تمیز تجهیزات پزشکی هم در ارتباط با بیمار و هم در ارتباط با کادر پزشکی هستند و نقش بسیار مهمی در سلامت بیمار ایفا می کنند.

به همین دلیل، طراحی و ساخت انواع مختلف تجهیزات پزشکی باید در اتاق تمیز انجام شود. تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز به گونه ای طراحی و ساخته می شوند تا خطر انتقال آلودگی میکروبی به بیماران و کادر پزشکی به حداقل برسد. در این مقاله، هر آنچه لازم است در مورد اتاق تمیز تجهیزات پزشکی بدانید، ارائه می شود. پس با ما همراه باشید.

ویژگی های اتاق تمیز تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی، نقش بسیار مهمی در سلامت بیماران و کادر پزشکی دارند. این تجهیزات باید در اتاق تمیز طراحی و ساخته شوند تا احتمال انتقال آلودگی، میکروب و باکتری به بیماران و کادر پزشکی به حداقل برسد. علاوه بر این، ذرات آلاینده خود می توانند بر کارکرد تجهیزات پزشکی تاثیر منفی بگذارند و نوسانات دمایی یا رطوبت ایجاد کنند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

به همین دلیل، اتاق تمیز تجهیزات پزشکی و اتاق توزین طراحی شده است. از مهم ترین تجهیزاتی که در اتاق تمیز ساخته می شوند (تجهیزات اتاق تمیز) می توان به لباس های مخصوص و یکبار مصرف، سرنگ، سوزن و دستکش اشاره کرد.

تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز بر اساس استانداردهای بین المللی و اصول خاصی ساخته می شوند. به طور کلی، این تجهیزات را می توان به سه کلاس مختلف تقسیم بندی کرد. این کلاس ها از نظر حساسیت و میزان کنترل با یکدیگر تفاوت دارند.

  • تجهیزات کلاس A اتاق تمیز تجهیزات پزشکی

این تجهیزات دارای طراحی ساده تری هستند و نیاز به نظارت و کنترل کمتری دارند. از مهم ترین تجهیزات کلاس A می توان به دستکش های پلاستیکی یا ترازوهای معمولی اشاره کرد. استانداردهای خاصی برای ساخت و تولید این تجهیزات وجود ندارد.

 

اتاق-تمیز-تجهیزات-پزشکی-کلاس-A

  • تجهیزات کلاس B اتاق تمیز تجهیزات پزشکی

تجهیزات کلاس B ازجمله تشک مواج و کیسه آب گرم علاوه بر کنترل عمومی به کنترل ویژه نیز نیاز دارند.

  • تجهیزات کلاس C

تجهیزات حساسی که ارتباط مستقیمی با سلامت بیمار دارند، در کلاس C قرار می گیرند. کیفیت این تجهیزات باید از طریق آزمایشات علمی ثابت شود. عدم تولید استاندارد تجهیزات پزشکی کلاس C موجب ایجاد خطرات جدی برای سلامتی بیماران می شود.

در ساخت تجهیزات پزشکی حتماً باید عملیات ضدعفونی به طور کامل انجام شود. این کار به خاطر از بین بردن باکتری ها و ویروس های خطرناکی است که در اتاق های تمیز مخصوص تجهیزات پزشکی وجود دارند.

 

 

محصول منتخب: دوش هوا

 

مزایای اتاق تمیز تجهیزات پزشکی

اتاق تمیز تجهیزات پزشکی به گونه ای طراحی شده است تا عوامل محیطی کمترین تاثیر را بر طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی داشته باشند. منظور از عوامل محیطی، مواردی ازقبیل آلودگی میکروبی، کارکرد نامناسب تجهیزات به خاطر آلاینده های محیطی، نوسانات دما، رطوبت و فشار است.

این موارد در نهایت سلامت بیمار و پرسنل اتاق تمیز را به خطر می اندازند. به همین دلیل ساخت و طراحی تجهیزات پزشکی باید در محیط استریل اتاق تمیز انجام شود. شایان ذکر است که سیستم‌هایی اعم از هواساز و به الخصوص هواساز هایژنیک و دوش هوا نیز در حفظ پاکیزگی و شرایط آنتی باکتریال به‌کار گرفته می‌شوند.

اتاق تمیز امکان طراحی و ساخت انواع تجهیزات پزشکی بر اساس استانداردهای روز دنیا را فراهم می کند. برخی از مهم ترین مزایای اتاق های تمیز تجهیزات پزشکی عبارتند از:

  • کاهش مصرف دارو و کاهش مدت زمان درمان بیمار
  • حذف هزینه های مربوط به نیروی انسانی اتاق تمیز
  • بهبود کیفیت تجهیزات پزشکی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • کاهش تعداد افرادی که در اتاق تمیز کار می کنند
  • جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا ازقبیل میکروب ها و آلاینده های محیطی

تمامی تجهیزات پزشکی اتاق تمیز باید استریل باشند و بر اساس یک سری قوانین و مقررات خاص نگهداری شوند. به عنوان مثال، فاصله تجهیزات پزشکی از کف زمین و سقف به ترتیب 20 و 45 سانتی متر است. همچنین، وسایل استریل نباید با تمیز یکجا نگه داشته شوند.

کاربرد اتاق تمیز در حوزه پزشکی

کاربرد اتاق تمیز در حوزه پزشکی

اتاق تمیز در هر صنعتی که باید عاری از هرگونه آلودگی یا میکروب باشد، کاربرد دارد. به عنوان مثال، صنایع تولید نیمه هادی، داروسازی، انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی و علوم زندگی.

حتی از این اتاق ها در هوافضا، فرآیندهای نظامی و انرژی نیز استفاده می شود. با این وجود، کاربرد اصلی اتاق تمیز در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی است.

تجهیزات پزشکی ساخته شده در اتاق تمیز می توانند سلامت بیمار و کادر پزشکی را تضمین کنند. علاوه بر این، خطرات احتمالی انتقال میکروب ها و باکتری ها از تجهیزات پزشکی به بیماران و کادر پزشکی نیز کاهش می یابد.

برخی از مهم ترین آلاینده هایی که موجب آلوده شدن تجهیزات پزشکی اتاق تمیز می شوند، عبارتند از گرد و غبار، میکروب، ذرات آئروسل و بخار شیمیایی. تجهیزات پزشکی ساخته شده در اتاق تمیز به گونه ای طراحی می شوند که اثر این آلاینده های محیطی را به حداقل برسانند.

به این نکته توجه داشته باشید که هنگام طراحی و ساخت اتاق تمیز حتماً باید به ابعاد و اندازه آن توجه کنید. از دیگر موارد مهم در طراحی و ساخت اتاق تمیز، موقعیت و تجهیزات بکار رفته در این اتاق هاست. انتخاب این تجهیزات باید بر اساس ابعاد اتاق تمیز انجام شود.

سخن پایانی

اتاق های تمیز تجهیزات پزشکی از مهم ترین اتاق های تمیز به شمار می رود که از آن برای ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می شود. تمامی تجهیزات پزشکی بکار رفته در اتاق تمیز باید بر اساس استانداردها و قوانین بین المللی ساخته شوند.

یکی از مزایای تولید تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز، حذف انواع آلودگی ها و میکروب هایی است که بر سلامت بیمار و پرسنل تاثیر منفی می گذارند.

گروه صنعتی اکیاس کلین روم ازپیشگامان طراحی و ساخت اتاق تمیز به شمار می رود. صفر تا صد پروژه های اتاق تمیز توسط متخصصان این مجموعه قابل انجام است. شما طراحی و ساخت اتاق تمیز موردنیاز خود را به چه مجموعه ای می سپارید؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *