مقالات

اتاق تمیز صنایع غذایی

اتاق تمیز در صنایع غذایی

اتاق های تمیز فناوری هایی کاربردی برای رسیدن به بالا ترین درجه بهداشت هستند. در این اتاق ها از تجهیزاتی به خصوص و خاص استفاده می شود. این تجهیزات مانع از ورود هر گونه آلاینده و میکروب به درون اتاق می شوند. همین امر سبب می شود تا اتاق تمیز برای استفاده در صنایع گوناگون از جمله صنایع غذایی دارای اهمیت زیادی باشند. ویژگی های خاص اتاق تمیز صنایع غذایی با توجه به صنعت مورد نظر تعیین می شود.

کلین روم ها بر اساس کارکرد خود ساخته و تجهیز خواهند شد.

اهمیت استفاده از اتاق تمیز در صنایع غذایی

نوع ساختار کلین روم ها باعث می شود تا هیچ گونه ذرات و آلاینده ای نتواند به چنین اتاق هایی راه پیدا کند. میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها جایی در اتاق تمیز صنایع غذایی ندارند.

کلین روم به گونه ای ساخته می شود که نه تنها داخل اتاق را از ورود آلودگی های بیرونی محافظت می کند؛ بلکه در این اتاق ها می توان دما یا رطوبت هوا را تعیین کرده و روی مقداری مناسب، ثابت نگه داشت.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

همواره قوانینی سخت گیرانه برای کلین روم های صنایع غذایی وجود دارند. این استاندار ها اجازه نمی دهند تا اشکالی در این اتاق ها وجود داشته باشد. کیفیت ایزوله بودن کلین روم های صنایع غذایی باید تا حدی باشد که بتوان در چنین اتاقی فرآیند تولید و تهیه محصولات را در تمیز ترین و ایمن ترین شرایط ممکن به انجام رساند.

بیشترین صنایع غذایی که از اتاق تمیز استفاده می کنند صنایع گوشت، لبنیات و شرکت های تولید کننده مواد غذایی بدون گلوکوز، لاکتوز و مواد حساسیت زا هستند.

کاربرد اتاق تمیز صنایع غذایی

کلین روم ها با توجه به تجهیزاتی که درون آن ها فراهم می شود، دسته بندی می شوند. تجهیزات اتاق تمیز تعیین کننده کاربرد آن خواهد بود.

این تجهیزات با توجه به نیاز موجود در صنعت غذایی مورد نظر انتخاب و تولید می شوند. استاندارد های بالایی که در این حوزه وجود دارد، نیاز به سفارشی سازی اتاق تمیز صنایع غذایی را بر اساس حوزه فعالیت شرکت، ایجاد می کند.

مواد غذایی بدون گلوکز و لاکتوز در اتاق تمیز صنایع غذایی

لاکتوز قندی اصلی است. این قند در شیر پستانداران وجود دارد. وجود لاکتوز در شیر پستانداران ارزش غذایی آن را بالا تر می برد. محصولات غذایی که پایه ای از شیر و محصولات لبنی داشته باشند، حاوی لاکتوز خواهند بود.

برخی از افراد هستند که به این قند طبیعی حساسیت داشته و نمی توانند از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل صنایع غذایی وجود دارند که محصولاتی فاقد لاکتوز را تولید می کنند.

 

مواد غذایی بدون گلوکز و لاکتوز در اتاق تمیز صنایع غذایی

 

گلوکز یا شکر خوراکی دیگر ماده پر کاربرد در صنایع غذایی محسوب می شود. گلوکز حساسیت زا نیست؛ ولی برای بسیاری از افراد منع مصرف دارد.

تهیه مواد غذایی فاقد گلوکز به اندازه مواد غذایی فاقد لاکتوز دشوار نیست؛ ولی تجهیزات خاص خود را نیاز دارد. برای تهیه محصولاتی با کیفیت و بدون لاکتوز یا گلوکز باید کلین رومی با تجهیزات مورد نیاز وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

میوه و سبزیجات در اتاق تمیز صنایع غذایی

میوه ها و سبزیجات به سرعت فاسد می شود؛ به همین دلیل اتاق های تمیز در صنایع مواد غذایی که با میوه ها و سبزیجات سر و کار دارند باید دارای تهویه هوای مناسب و کنترل دمای مطلوب باشند.

این مواد طبیعی به راحتی تحت تأثیر باکتری ها قرار می گیرند؛ در نتیجه ایزوله بودن اتاق تمیز صنایع غذایی مرتبط با میوه ها و سبزیجات باید در سطح بالایی قرار داشته باشد.

بسته بندی مواد غذایی دریایی

کارخانه هایی که در آن بسته بندی مواد غذایی دریایی انجام می شود، بخش هایی بسیار متنوع و گسترده دارند.

از بخش جدا سازی و پاک سازی محصولات گرفته تا بخش هایی برای برش زدن و قطعه قطعه کردن محصول در اندازه های دلخواه برای بسته بندی، همه نیاز به رعایت بهداشت خواهند داشت.

با توجه به اینکه غذا های دریایی سرعت بالایی در فاسد شدن دارند، اتاق تمیز صنایع غذایی مرتبط با غذا های دریایی باید کنترل دمای قوی داشته باشد؛ همچنین در مقابل ورود باکتری ها و میکروب های عامل فساد ایزوله بوده و بتواند از مواد غذایی تا زمان کامل شدن بسته بندی محافظت کند.

 

بسته بندی شیرینی جات در اتاق تمیز صنایع غذایی

 

بسته بندی شیرینی جات

شیرینی جات به دلیل جذب زیاد حشرات، باکتری ها و میکروب هایی که سبب آلوده شدن یا فاسد شدن زود هنگام این محصولات می شوند، نیاز به اتاق های تمیزی دارند که بیش از هر چیز از ورود آلودگی های خارجی به اتاق جلوگیری کند.

تنها در این صورت بسته بندی شیرینیجات کیفیت مناسبی داشته و بر اساس استاندارد های تعیین شده خواهد بود.

بسته بندی نان

نان استفاده زیادی دارد؛ زیرا تنوع بالای آن سبب می شود که طیف بسیار متنوعی از غذا ها برای مصرف شدن به نان نیاز داشته باشند. تازه بودن نان در زمان بسته بندی اهمیت بالایی دارد.

به دلیل اینکه نان به سرعت بیات شده یا کپک می زند و در چنین شرایطی دیگر قابلیت استفاده را ندارد، کلین روم های فعال در صنعت بسته بندی نان باید تجهیزاتی پر سرعت داشته باشند.

پس در اتاق تمیز صنایع غذایی حوزه نان، علاوه بر ایزوله بودن نیاز به سرعت بالا نیز مطرح می شود.

بخش مورد نیاز صنایع مواد غذایی به اتاق تمیز

صنایع مواد غذایی در خطوط فرآوری و تهیه محصول از بخش های متعددی تشکیل شده اند. هر کدام از این بخش ها بر اساس کارکرد خود می توانند به اتاق های تمیز نیاز داشته باشند.

هر اتاق تمیز باید با در نظر گرفتن نیاز آن بخش تجهیز شود؛ زیرا استاندار های در نظر گرفته شده برای هر بخش و اتاق تمیز صنایع غذایی فعال در آن بخش اندکی با دیگر بخش ها تفاوت دارد

بخش پر کردن بسته در اتاق تمیز صنایع غذایی

پس از تولید شدن هر ماده غذایی در هر بخشی از صنایع مواد غذایی، برای نگهداری بهتر تا زمان رسیدن محصول به دست مشتری، انواع بسته بندی صورت می گیرد.

بخش پر کردن بسته ها در صنایع مختلف غذایی شامل قسمت هایی برای قرار گرفتن بسته ها، بطری ها، شیشه ها یا قوطی ها خواهد بود.

تجهیزات بسته بندی شامل ماشین آلاتی می شوند که محصولات را به درون بسته بندی مناسب منتقل می کنند؛ همین طور ماشین آلاتی برای وکیوم کردن در پایان بسته بندی نیز در این بخش وجود دارند.

 

بخش بستن درب بسته بندی ها در اتاق تمیز صنایع غذایی

 

بخش بستن درب بسته بندی ها

برای بسته بندی هایی که درون ظرف شیشه ای یا بطری های درب دار قرار می گیرند، اتاق تمیز صنایع غذایی باید شامل ماشین آلاتی برای بستن درب این نوع بسته بندی باشد؛ زیرا تا حد امکان باید مراحل طی شده در اتاق های تمیز بدون دخالت نیروی انسانی باشند.

این کار ایزوله بودن اتاق را بالا تر می برد و به استریلیزه و پاستوریزه بودن بیشتر محصولات غذایی کمک می کند.

پر کردن قوطی کنسرو

غذا های کنسروی با هدف نگهداری در طولانی مدت تهیه و تولید می شوند. برای اینکه مواد نگهدارنده بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام داده و سبب سالم ماندن غذا در دراز مدت شوند،

نباید هیچ آلودگی پیش از اتمام پلمپ شدن قوطی با مواد غذایی و محتویات درون آن در تماس باشد. در صنعت های مختلف تهیه و تولید غذا، شرکت های تولید کننده محصولات کنسروی نیاز زیادی به اتاق تمیز صنایع غذایی ایزوله را دارند.

بخش برش زدن

خطوط برش زدن در صنایع غذایی مختلف می توانند شامل دستگاه هایی برای بریدن، خورد کردن، چرخ کردن، خمیر کردن یا مواردی از این دست باشند.

هر کدام از این تجهیزات با توجه به فعالیت شرکت و نوع مواد غذایی تهیه شده و به عنوان تجهیزات اتاق تمیز در مکانی ایزوله قرار می گیرد.

در میان این نوع از مراحل، مواردی مانند چرخ کردن و خمیر کردن به دقت بیشتری نیاز دارند. در این چنین مراحلی به هیچ عنوان نباید آلاینده ای وارد کلین روم شود؛ زیرا به راحتی با ترکیبات مواد ادغام خواهد شد.

 

بخش فرم دهی محصولات غذایی در اتاق تمیز صنایع غذایی

 

بخش فرم دهی محصولات غذایی

برخی از مواد غذایی هستند که پیش از بسته بندی به فرم دهی و شکل دهی نیاز دارند.

این دسته از محصولات یک مرحله بیشتر از دیگر محصولات داشته و به همین دلیل اتاق تمیز صنایع غذایی برای این دسته محصولات باید وسعت بیشتری داشته باشد تا بتواند دستگاه های شکل دهی را نیز در محدوده ایزوله خود جای دهد.

 

محصول منتخب: هواساز

 

سفارش اتاق تمیز در اکیاس کلین روم

شرکت اکیاس کلین روم به عنوان مجموعه ای خوش نام و فعال در زمینه تولید و تجهیز انواع اتاق های تمیز شناخته می شود. تجهیزات تولید شده توسط اکیاس منطبق با دانش و تکنولوژی روز دنیا بوده و با کمک بهترین فناوری و متخصص ترین نیرو ها تولید می شوند.

نحوه طراحی و ساخت هر کلین روم بر اساس استاندارد های تعیین شده در هر صنعت خواهد بود؛ به همین دلیل اتاق تمیز صنایع غذایی تولید شده توسط این مجموعه کیفیت بالایی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات اتاق تمیز، استاندار های رعایت شده برای ساخت آن ها، نحوه ساخت و تجهیز اتاق های تمیز و هر سؤال دیگری در این زمینه می توانید از طریق راه های ارتباطی قرار داده شده روی سایت با کارشناسان و مشاوران اکیاس ارتباط بر قرار کنید.

در این صورت پیش از درخواست ساخت کلین روم یا تجهیزات آن به اطمینان می رسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *