مقالات

چیزی از تاریخچه اتاق تمیز میدانید؟

تاریخچه اتاق تمیز

اتاق تمیز یا کلین روم یک فضای مهندسی شده است که در صنایع گوناگون برای کنترل آلودگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فضا کاملا پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی می باشد. در اتاق تمیز غلظت ذرات معلق در هوا بسیار کم است. این فضا به خوبی ایزوله شده بوده و دارای سطوح مختلف تمیزی می باشد. کلین روم ها دارای استانداردهای گوناگونی هستند و از سال ها پیش تا الان مورد توجه قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تاریخچه اتاق تمیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اتاق تمیز چیست؟

در اتاق های تمیز تمام ذرات معلق در هوا کنترل می شوند. در حقیقت کلین روم ها در هر صنایعی که ذرات معلق در هوا می توانند بر روی تولید اثر منفی بگذارند استفاده می شوند. در تعریف اتاق تمیز می توان گفت کلین روم ها به فضایی محدودی گفته می شوند که در آن ها فعالیت هایی برای کاهش آلودگی و کنترل پارامترهای محیطی انجام می شود .

منظور از پارامترهای محیطی فاکتورهایی نظیر؛ فشار، رطوبت و دما و… است. در این مکان ها تجهیزات به خصوصی استفاده می شوند. هر یک از این تجهیزات به نوبه خود نقش حیاتی در تمیزی کلین روم دارند.‌

در اتاق های تمیز پرسنل آموزش‌ دیده و مجرب کار می کنند. پرسنلی که در این اتاق ها استخدام می شوند تحت آموزش های کاربردی قرار می گیرند. این افراد با استفاده از تجهیزات مخصوص اتاق تمیز شروع به پاکسازی محیط می کنند.

 

تاریخچه اتاق تمیز به چه زمانی برمیگردد؟

 

 

تاریخچه اتاق تمیز به چه زمانی برمیگردد؟

اولین اتاق تمیز کشف شده مربوط به قرن نوزدهم می باشد. در آن زمان کلین روم ها در اتاق های عمل بیمارستان ها استفاده می شدند. البته نمی توان به تاریخ دقیقی برای تولید این تجهیزات اشاره کرد.

امروزه اتاق تمیز به طور مداوم در حال رشد و تغییر می باشد. کلین روم ها علاوه بر صنایع در مکان های دیگر نیز استفاده می شدند. به عنوان مثال در بیمارستان ها برای کنترل عفونت نیز کاربرد داشتند.

 

محصول منتخب: دوش هوا

 

طبق اطلاعات به دست آمده اتاق های تمیز توسط فیزیکدان خارجی اختراع شد. این اتاق ها در صنایع گوناگون طبق استانداردهای خاصی استفاده می شوند و در هر یک از این صنایع از یک رتبه و درجه برخوردار هستند.

تجهیزات اصلی که در ساخت اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرد

تجهیزات اتاق تمیز شامل:

  • دیوار سقف و کف

دیوار سقف و کف یکی از تجهیزاتی است که در اتاق های تمیز برای کاهش آلودگی استفاده می شوند. در کلین روم ها انواع کفپوش چسبنده برای کنترل آلودگی کاربرد دارند.

 

 

پنجره های اتاق تمیز

 

  • پنجره های اتاق تمیز

پنجره های اتاق تمیز طبق اصول خاصی طراحی می شوند.

  • اینترلاک درب

اینترلاک درب نوعی سیستم است که ورودی و خروجی درب اتاق تمیز را کنترل می کند. این تجهیزات به نام قفل درونی نیز شناخته شده هستند و در مکان های حساس مورد استفاده قرار می گیرند.

اینترلاک درب در اتاق های تمیز استفاده می شود و عملکرد آن ها به این صورت است که با باز شدن یک درب دسترسی به سایر درب ها از بین می رود.

  • تهویه هوا

تهویه هوا در اتاق تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد. این تجهیزات از ورود آلودگی های محیطی به درون کلین روم ها جلوگیری می کنند. این تجهیزات با فیلتراسیون هوا از ورود ذرات معلق به داخل اتاق جلوگیری به عمل می آورند.

استفاده از سیستم تهویه مطبوع در این اتاق ها یکی از مهمترین و کاربردی ترین اقدامات پیشگیرانه برای حفظ پاکیزگی اتاق استریل می باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: هواساز

 

جمع-بندی-تاریخچه-اتاق-تمیز

 

جمع بندی

در این مطلب در مورد تاریخچه اتاق تمیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. اتاق تمیز فضایی محصور شده است که در آن اقداماتی برای کنترل آلودگی انجام می شود. این اتاق در صنایع مختلف کاربرد دارد.

کلین روم ها دارای تجهیزات مختلفی هستند که طبق اصول خاصی طراحی می شوند. همه این تجهیزات در تمیزی کلین روم ها نقش مهمی به عهده دارند. کلین روم ها در ابتدا در قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفتند.

هرچند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی شکل این اتاق ها کاملا تغییر کرده و مدرن شده اند‌. یکی از توصیه های مهم در خصوص پاکیزگی اتاق تمیز؛ استفاده از انواع تجهیزات مخصوص این اتاق می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *