مقالات

تفاوت کلین روم و اتاق کثیف بیمارستان

تفاوت اتاق تمیز و اتاق کثیف بیمارستان

در همه بیمارستان ها اتاق هایی به عنوان اتاق های تمیز و کثیف وجود دارد. اتاق هایی که ذرات معلق و آلاینده های هوا در آنها ناچیز هستند را اتاق های تمیز بیمارستانی و اتاق هایی که ابزار و تجهیزات کثیف بیمارستان در آن نگهداری می شوند را اتاق کثیف بیمارستانی می نامند. اگر به این بحث علاقه مند هستید و می خواهید در این زمینه به دانش خود بیفزایید این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید تا تفاوت اتاق تمیز و کثیف بیمارستان را متوجه شوید.

معرفی اتاق تمیز بیمارستان

اتاق تمیز یا اتاق توزین یک فضای محافظت شده برای جلوگیری از ورود آلودگی است و در صنایع حساس مانند: داروسازی یا صنایع  غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این اتاق ها در بیمارستان ها نیز وجود دارد. ذرات معلق و آلاینده های هوا دراین اتاقها در پایین ترین حد ممکن است.

برای این اتاق ها بیمارستانی قوانین سخت گیرانه ای در خصوص مسائل بهداشتی در نظر گرفته اند تا باکتری ها و عوامل بیماری زا به هیچ وجه از این اتاق ها به بیرون راه انتشار نداشته باشند.

اتاقی که دارای این ویژگی ها باشد را، اتاق توزین یا اتاق تمیز بیمارستان می نامند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اتاق تمیز بیمارستان فضایی با کمترین میزان آلودگی از نظر گرد و غبار، میکروب، ذرات و بخارات شیمیایی می باشد. تجهیزات طراحی شده برای اتاق تمیز در بیمارستان بسیار دقیق بوده و با راندمان بالایی کار می کنند. معیار کنترل درصد تمیزی اتاق با شمارش تعداد ذرات در متر مکعب و با توجه به اندازه ذرات تعیین می شود.

مزایا اتاق تمیز

همانطور که می دانید کوچکترین ذرات آلودگی، ویروس ها یا میکروب ها در فضای بیمارستان، منجر به انتقال و گسترش بیماری ها می شود.

تجهیزات اتاق تمیز بیمارستان با در نظر گرفتن مقررات کاهش آلودگی فضای بیمارستان، برای کنترل شرایط محیطی مانند دما و رطوبت و فشار، با بهترین کیفیت طراحی و تولید می شود.

اهمیت محیط استریل در قسمت هایی از بیمارستان که نیاز به نصب تجهیزات کلین روم دارند، بسیار بالاست.

 

تفاوت اتاق تمیز و اتاق کثیف بیمارستان

 

بنابراین افرادی که به داخل اتاق های تمیز تردد می‌کنند باید لباس مخصوص بپوشند زیرا بسیاری از آلودگی ها، به طور طبیعی توسط پوست و بدن افراد منتقل می شوند.

در اتاق تمیز بیمارستانی با توجه به اندازه و قطر ذرات معلق در هوا که عموماً بالاتر از 0.5 میکرون هستند و نیاز به تصفیه و حذف دارند، باید از فیلترهای قوی و با ظرفیت فوق العاده استفاده شود.

از دیگر عواملی که اهمیت استفاده از اتاق تمیز بیمارستان را توجیه می کند، سلامت کارکنان است. پرسنل بیمارستان در همه بخش ها در حال عبور هستند.

بنابراین نیاز به هوای پاک و جلوگیری از انتشار آلودگی در این مکان ها حائز اهمیت است.

 

 

محصول منتخب: هواساز

 

 

کاربردهای اتاق تمیز بیمارستان

اتاق تمیز بیمارستان کاربردها و مصارف زیادی دارد و همین امر باعث شده که بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها به دنبال استفاده از اتاق های تمیز باشند. از جمله مهمترین و اصلی ترین کاربردهای مربوط به اتاق تمیز بیمارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بخش جراحی
  • اتاق های ایزوله
  • واحدهای دارویی
  • بخش بیماران عفونی
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی
  • بخش های مرتبط با بیماران سوختگی
  • بخش مراقبت از بیماران خاص

نقش اصلی اتاق های تمیز بیمارستان جلوگیری از انتشار و ورود میکروب ها و ذرات بیماری زا است که برای دستیابی به نتایج مطلوب در درمان بسیاری از بیماران و همچنین انجام آزمایش های مختلف بسیار حائز اهمیت است.

 

استانداردهای اتاق تمیز

 

استانداردهای اتاق تمیز

استاندارد اتاق تمیز  الزامات، قوانین و مراحل نصب و استفاده از آن را توضیح داده است. طبقه بندی اتاق تمیز بیمارستان بر اساس استاندارد بین المللی ISO 14644-1 بیان می شود که توسط اتحادیه اروپا در سال 1991 ایجاد شد و توسط آمریکا در سال 2001 پذیرفته شد.

معرفی اتاق کثیف بیمارستان

اتاق کار کثیف یکی از بخش های CSSD بیمارستان ها می باشد. طراحی و ساخت اتاق کثیف به منظور کنترل عفونت های بیمارستانی و جلوگیری از گسترش آنها انجام شده است. در اتاق کار کثیف بیمارستانی، فرآیند استریل کردن و ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات انجام می شود.

یک اتاق کثیف مانند سایر قسمت های بیمارستان، به یک سری تجهیزات مثل: چرخ دستی بیمارستان، میز بیمارستان، قفسه بیمارستان، کابینت بیمارستان، سینک بیمارستان و… نیاز دارد.

مزایا اتاق کثیف

اتاق کثیف یکی از بخش های مهم بیمارستان ها است که عملکرد و اثربخشی خوبی در جلوگیری از شیوع عفونت ها دارد.

هنگامی که بیماران با ابزار و تجهیزات پزشکی در تماس هستند، این ابزارها به عنوان منبع عفونت شناخته می شوند؛ این ابزار یا باید دور انداخته یا شسته و ضدعفونی شوند. در این زمان اتاق کثیف می تواند نقش موثری در این ماجرا داشته باشد.

به عبارت دیگر می توان گفت همواره بین اتاق معاینه، بخش جراحی، اتاق کثیف، اتاق تمیز و… رابطه ای برقرار است.

در چنین شرایطی اتاق های تمیز و کثیف بیمارستان وظیفه جلوگیری از انتشار آلودگی  و عفونت بین بخش های مختلف بیمارستان را برعهده دارند.

 

کاربردهای اتاق کثیف بیمارستانی

 

کاربردهای اتاق کثیف بیمارستانی

از محیط اتاق کثیف در بیمارستان ها برای اهداف زیر استفاده می شود.

  • نظافت، ضدعفونی و بایگانی ابزار پزشکی
  • دفع مواد زائد، ملحفه های کثیف، نمونه های مربوط به بیماران و سایر زباله های بیمارستانی
  • بایگانی ابزارهای استریل مانند پانسمان زخم، ملافه، مواد غذایی و آشامیدنی استفاده نشده و لوازم و تجهیزات
  • بایگانی کردن مواردی که قبلا تمیز و ضدعفونی شده اند مانند صابون، محصولات مراقبت از دهان، لوسیون ها و غیره.

در هر صورت اتاق کثیف نیز مانند اتاق تمیز نقش موثر و مهمی در بیمارستان ها دارد و وجود آن در مراکز درمانی بسیار ضروری است.

تفاوت بین اتاق کثیف و اتاق تمیز بیمارستان

در ادامه به تفاوت های این دو اتاق اشاره می کنیم:

  • اتاق تمیز در صنایع مختلف استفاده می شود. در حالیکه اتاق کثیف بیشتر در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شود.
  • در اتاق تمیز اصول بهداشتی کاملا رعایت شده و هیچ گونه آلودگی وجود ندارد. اما اتاق کثیف اتاقی است که همه آلودگی ها وارد آن می شود.
  • اتاق تمیز بیمارستان دارای سیستم های تهویه مطبوع عالی بوده و سطح رطوبت به خوبی کنترل می شود. اما چنین کنترلی در اتاق کثیف بیمارستان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز بیمارستان از یک محفظه بزرگ متشکل از درها و پنجره ها تشکیل شده است. ساختار اتاق تمیز بیمارستان از ساندویچ پانل های پیش ساخته است که به طور موثر دارای سیستم تهویه مطبوع هستند.

برای ساخت این تجهیزات از فیلترهای پیشرفته ای استفاده می شود که می توانند ذرات معلق در هوا را جذب کنند. همچنین تجهیزات ابزار دقیق مانند سنسورهای رطوبت، فشار و حجم هوا برای اتاق تمیز بیمارستان در نظر گرفته شده است.

 

تجهیزات اتاق تمیز و تفاوت اتاق تمیز و اتاق کثیف بیمارستان

 

با استفاده از این تجهیزات در هر لحظه امکان اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و شیمیایی داخل اتاق تمیز بیمارستان وجود دارد.

اتاق تمیز دارای اجزا و تجهیزات زیر است. هر کدام از این ابزارها و تجهیزات بخشی از ساختمان اتاق تمیز هستند و در واقع اتاق تمیز به خاطر همین تجهیزات به اتاق تمیز معروف است.

  • ساندویچ پانل
  • اگزوز فن
  • پس باکس
  • تهویه کننده هوا
  • در و پنجره

سفارش اتاق تمیز از اکیاس

با توجه به اهمیت ویژه اتاق تمیز در حذف آلودگی، غبار و باکتری ها، استفاده از این فناوری باید همواره در کشور ما به شکلی خاص اجرا شود تا جدای از مزایای اتاق تمیز این صنعت جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

سرمایه گذاری در زمینه اتاق تمیز با توجه به نیاز کشور، یک کار پررونق و پرسود می باشد. کارشناسان متخصص در اکیاس کلین روم همواره آماده اند تا نیاز صنایع مختلف در زمینه اتاق توزین را براورده کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *