مقالات

دمپر برقی اتاق تمیز چیست؟

دمپر برقی اتاق تمیز چیست؟

دمپر هوا یک دریچه یا صفحه فلزی است که جریان هوا را کنترل می کند. دمپرهای هوا در سیستم های تهویه و کانال های هوا، تجهیزات اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند که به آن دمپر برقی اتاق تمیز می گویند. که با باز و بسته شدن دستی یا خودکار می توانند میزان و جهت جریان هوا را کنترل کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، دمپر از ورود حشرات، گرد و غبار و به طور کلی هرگونه جسم خارجی کوچک به محیط مورد نظر جلوگیری می کند. بنابراین این دستگاه نقش مهمی در اتاق های تمیز دارد.

برای یک اتاق تمیز بدون آلودگی و مجهز، کیفیت مواد و تجهیزات به کار رفته در اتاق تمیز و همچنین امکانات به روز این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

در تهیه وسایل و امکانات مورد نیاز اتاق تمیز باید نکات مهمی در نظر گرفته شود تا از نفوذ و ورود کوچکترین آلودگی به اتاق های تمیز جلوگیری شود. شرکت اکیاس کلین روم یکی از بهترین شرکت ها در زمینه طراحی و ساخت اتاق تمیز و همچنین تجهیزات اتاق تمیز می باشد.

معرفی دمپر برقی اتاق تمیز

دمپر برقی یکی از دستگاه های اتاق تمیز می باشد که میزان جریان هوا از طریق کانال های مختلف و یا انسداد آن را کنترل می کند. اتاق توزین، اتاقی است که از نظر آلودگی و ذرات معلق موجود در هوا مانند گرد و غبار و همچنین از نظر سرما، گرما و فشار کنترل می شود. در واقع تعداد آلاینده ها در هوای اتاق تمیز کمتر از هوای معمولی است. بنابراین خط تولید صنایعی مانند داروسازی و وسایل بیمارستانی در اتاق تمیز صورت می گیرد.

 دمپرهای برقی با توجه به نیاز خریدار در ابعاد مختلف ساخته می شوند. عموماً این دمپرها از ورق گالوانیزه ساخته می شوند اما در آزمایشگاه ها و کارخانه های مواد غذایی از فولاد یا آلومینیوم استفاده می کنند. یکی از عوامل مهم در قدرت دمپرهای برقی موتور الکتریکی است که در بدنه آن قرار می گیرد.

کاربرد دمپر برقی اتاق تمیز

 

کاربرد دمپر برقی اتاق تمیز

دمپر در واقع صفحه ای فلزی به شکل شیر است که با بستن بازو می توان جریان هوا را کنترل و تنظیم کرد و می توان از طریق دمپر با ارسال هوای سرد یا گرم دمای هوا اتاق  را تنظیم کرد. دمپر برقی اتاق تمیز در مسیر کانال های گرد (اسپیرال) و چهارگوش قرار دارد. دمپرهای برقی بیشتر در اتاق های توزین، بین لایه های اصلی کانال هوا در اتاق تمیز و مکان هایی که تمیزی در اولویت است و در جلوی مولد هوا استفاده می شود.

انواع دمپر برقی اتاق تمیز

در این قسمت به معرفی انواع دمپر برقی که در اتاق تمیز مورد استفاده قرار میگیرد توضیح می دهیم.

دمپر برقی گرد

این دمپر در مسیر کانال هوای گرد قرار دارد، به شکل استوانه ای است و به دلیل تیغه دایره ای که در وسط سیلندر قرار دارد، عملکرد تهویه هوا را انجام می دهد. کاربرد دمپر برقی گرد پشت دریچه هوا و خط اصلی کانال می باشد.

جنس دمپر برقی گرد معمولا ورق گالوانیزه است اما در مواردی که بخواهیم از دمپرها در آزمایشگاه ها، صنایع غذایی و اتاق تمیز استفاده کنیم باید از ورق آلومینیوم یا فولاد استفاده کنیم. قطر استاندارد دمپرهای برقی گرد 10-15-20-25-30-35 و…. می باشد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

دمپر برقی اتاق تمیز چهار گوش

از این دمپرها در کانال های مکعبی مربعی استفاده می شود. جنس دمپرهای مربعی نیز مانند گرد از ورق های گالوانیزه است و در صورت استفاده از دمپرها در اتاق های تمیز و آزمایشگاه ها باید از ورق آلومینیوم یا فولاد ساخته شود. سایز دمپرهای برقی مربعی متغیر بوده و محدودیتی برای ساخت آنها از نظر ضخامت ورق ها و ابعاد دمپر وجود ندارد.

دمپر برقی چهارگوش موازی

همانطور که از نامش پیداست مکعب و مربع است. جنس آن گالوانیزه و ضخامت آن یک میلی متر است. دارای یک تیغه هدموازی است که در یک جهت حرکت می کند، این تیغه سر توسط یک محور اصلی و کنترلر به موتور متصل می شود و با روشن شدن موتور، تیغه ها نیز کار می کنند.

این تیغه ها در یک جهت و به موازات یکدیگر حرکت می کنند. این دمپر در وسط کانال های هوا و همچنین در دیوارهای جانبی اتاق ژنراتور و دستگاه هواساز هایژنیک قرار می گیرد تا فشار هوا را مسدود کند یا فشار هوا را تنظیم کند. این صفحه ها می تواند دو جداره یا تک جداره باشند. از دو جداره ها در دمپرهای بزرگ و تک جداره آن در دمپرهای کوچکتر استفاده می شود.

 

محصول منتخب: هواساز

 

دمپر برقی مربعی 7 و 8

دمپر برقی مربعی 7 و 8

این دمپر ویژگی های مشترک زیادی با دمپر برقی چهارگوش موازی دارد به جز چرخش پره های آن که به صورت معکوس یا 7 و 8 نسبت به یکدیگر باز و بسته می شوند. تفاوت اصلی این دمپر با دمپر موازی در قرار گرفتن آن بر روی دیواره بیرونی است. جنس دمپر مربع اتاق تمیز نیز از ورق گالوانیزه می باشد اما در موارد خاص مانند استفاده در اتاق تمیز باید از ورق های آلومینیومی یا فولادی استفاده شود.

دمپر برقی نسوز مربعی شکل

دمپر آتش نشانی از ورق گالوانیزه به ضخامت 1 میلی متر در توان ها و ابعاد مختلف تولید می شود. این دمپر مجهز به سنسور دود است و با آن فعال شده و شروع به کار می کند. این دمپر ها به دو شکل فیوز دار و برقی موجود است.

دمپر برقی چهار ضلعی هوابرد

این دمپر نیز از ورق گالوانیزه و در ضخامت 1 میلی متر تولید می شود. این دمپر دارای صفحه منحنی است که می تواند مسیر عبور هوا را مسدود کند.

نحوه عملکرد دمپر برقی

دمپرها برای تنظیم جریان هوا (توقف، افزایش یا کاهش) یا تغییر جهت استفاده می شوند. در نتیجه باید دارای به اصطلاح آب بندی هوای فوق العاده و در عین حال افت فشار کم باشد. نحوه کار دمپرها به این صورت است که لبه های تیغه های دمپر بسته می شوند روی هم قرار می گیرند و با این کار باعث تا عمل هوابندی انجام شود.

دمپرها در حالت باز به دو دسته تقسیم می شوند. تیغه های دسته اول به صورت موازی باز می شوند (مانند پرده کرکره خانه) در حالی که دسته دوم به صورت زیگزاگ باز می شوند. به منظور بهبود عملکرد هوابندی هوا، از نوارهای لاستیکی در لبه تیغه ها استفاده می شود.

دمپرها در دو اندازه وجود دارند که یکی بسیار بزرگ به نام دمپر ماکرو و دیگری بسیار کوچک به نام دمپر میکرو، شما می توانید انواع دمپرهای با کیفیت در اندازه و مدل های مختلف برای کاربرد در اتاق تمیز، دودکش هوا و…. از سایت اکیاس کلین روم تهیه فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *