مقالات

دیوار اتاق تمیز

ویژگی های دیوار اتاق تمیز

کلین روم یا اتاق تمیز محیطی استرلیزه و عاری از آلودگی است که برای انجام کارهای مهم در حوزه پزشکی و صنایع حساس مورد استفاده قرار می گیرد. دیوار اتاق تمیز باید با دقت ساخته و استرلیزه شود.

این اتاق ها در تولیدات مهمی مانند داروسازی، بیو تکنولوژی و دستگاه های پزشکی و حتی فرآیند های مهم که در هوافضا و نظامی کاربرد زیای دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

دیوارها در محیط اتاق تمیز به عنوان نگهدارنده عمل می کنند و یک جزء حیاتی از اتاق تمیز محسوب می شوند. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی های دیوار اتاق تمیز می پردازیم و توضیح بیشتری در این زمینه خواهیم داد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

آشنایی با ویژگی دیوار اتاق تمیز

در ادامه با چند مورد از ویژگی های دیوارهای اتاق تمیز آشنا می شوید.

  • قابلیت شستشو

دیوارها باید قابل شستشو باشند و ذرات و آلودگی را جذب نکنند. یک سری شاخص ها برای ساخت دیوار اتاق تمیز وجود دارد که باید به آن ها هنگام ساخت توجه کرد. جنس دیوارها باید از شیشه های مخصوص باشد و در محلی که دیوار با سقف اتصال پیدا می کند از قطعات منحنی شکل استفاده می شود تا از نشت ذرات آلوده جلوگیری کند.

جنس این نوع از قطعات پی وی سی یا آلومینیوم می باشد.

  • جلوگیری از آلودگی از ویژگی های دیوار اتاق تمیز

دیوارها در هر دو طرف صاف هستند تا از انباشته شدن آلودگی روی سطوح جلوگیری شود. حتی در هنگام نصب، درب و پنجره باید هم سطح دیوار باشند تا آلودگی ها جایی برای قرار گرفتن نداشته باشند.

رنگ دیواره هم ها باید سفید باشد تا آلودگی های احتمالی مشخص شود. از طرفی مقاومت این دیواره ها باید به اندازه ای باشد که وقتی در معرض مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده قرار می گیرند مقاوم باشند.

 

محصول منتخب: هواساز

 

 

ضد الکتریسیته بودن دیوار اتاق تمیز

 

  • ضد الکتریسیته

دیوار اتاق تمیز، سطوح ضد الکتریسیته ساکن هستند و به نوعی پوشش آنتی باکتریال؛ که قابلیت دفع آلودگی ها را دارد. هدف از طراحی چنین دیوارهایی، جلوگیری از تجمع ذرات آلوده می باشد.

ضربه گیرهایی که در دیوارها استفاده شده؛ نوارهای لاستیکی هستند که محافظ مناسبی برای مواد و مصالح صدمه پذیر می باشند. در طراحی این اتاق ها سعی شده تا از ورود آلاینده ها به داخل اتاق جلوگیری شود.

قطعاتی که در اتصالات سقف و دیوارها قرار می گیرد باید به وسیله نوارهای پلاستیکی پوشیده شوند. به حداقل رساندن سایش قطعات مکانیکی مانند چفت ها، لولاهای درب و… باید مورد توجه قرار بگیرد. به طور مثال بهتر است دستگیره کاملا هموار باشد تا تمیز کردن آن ها هم راحتتر انجام شود.

جمع بندی

بسیاری از فرآیندهای تولید در صنایع مهم نیاز به محیطی استرلیزه یا همان اتاق های تمیز دارند. این اتاق ها باید طبق استانداردهای خاصی طراحی شوند. شرکت های بسیاری از جمله شرکت اکیاس با کمک متخصصان  این حوزه در تمامی مراحل اعم از طراحی، مشاوره و اجرا را ارائه می دهند.

گروه مهندسی اکیاس براساس آخرین استانداردهای جهانی اتاق های تمیز را راه اندازی می کنند. قسمتی از پروژه های ساخت اتاق تمیز شامل پروژه های الکترونیکی می باشد که مجموعه مهندسی اکیاس کلین روم با بهره گیری از تکنسین های حرفه ای این پروژه ها را به بهترین شکل ممکن اجرا می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *