مقالات

هر آنچه که باید از رختکن اتاق تمیز بدانید

رختکن در اتاق تمیز

در برخی از صنایع بخش هایی در ساختمان وجود دارد که به عنوان  فاصله ای بین دو فضای کاری و بیرون از آن کاربرد دارد. این اتاق ها به عنوان رختکن اتاق تمیز برای کارکنان در نظر گرفته می شود.

این بخش ها به این دلیل در نظر گرفته می شوند که تا قبل از ورود به بخش های حساس گرد و غبار و ذرات موجود بر لباس و پیراهن کارکنان کنترل شود.

فضای ایجاد شده باعث می شود آلودگی از بیرون به داخل بخش ها و از داخل به خارج  از ساختمان منتقل نشود. ابعاد این اتاق ها با توجه به نیاز صنعت مورد نظر متفاوت است. تجهیزات متنوعی در اتاق های تمیز استفاده می شود.

رختکن در کلین روم ها باید به صورت فیزیکی از بقیه بخش ها جدا باشد. کارکنان باید یک رختکن اتاق تمیز مخصوص به خود داشته باشند. وجود این بخش کمک می کند تا شرایط ایده آلی از نظر بهداشتی برای سیستم وجود ایجاد شود. رختکن ها در اتاق تمیز بر اساس نیاز هر صنعت طراحی و ساخته می شوند.

اهمیت استفاده از رختکن در اتاق تمیز

رختکن ها در اتاق تمیز بخش های مهمی هستند و باید به شکل فیزیکی از فضای داخلی اتاق تمیز جدا شوند. طراحی این بخش برای صنایعی که از آنها استفاده می کنند توسط یک تیم حرفه ای انجام می شود.

استفاده از رختکن در اتاق های تمیز به عنوان محیطی برای تعویض لباس کارکنان است. شرایط آن به گونه ای باید باشد که آلودگی در آن در حداقل میزان خود برسد. رختکن ها در اتاق های تمیز فضایی برای ورود یا خروج به بخش های حساس هستند. به همین دلیل این بخش ها دارای شرایط بهداشتی خاصی می باشند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

طبق استاندارد، رختکن اتاق تمیز باید دارای سیستم تهویه مستقل از دیگر بخش های ساختمان باشد. درب و پنجره و کف پوش ها از اقلام استاندارد و با کیفیت تهیه می شوند، تا باعث کاهش تجمع آلودگی و گرد و غبار در فضای اتاق شود.

دوش هوا و هواساز مهمترین تجهیزات اتاق تمیز می باشند. در اتاق توزین برای محافظت از پرسنل یا نمونه ها از مواد پودری استفاده می شود. فیلترهایی با بازدهی بالا جریان هوای موجود در اتاق را تصفیه و پالایش می کنند.

شرکت اکیاس با بهره مندی از یک گروه متخصص و باتجربه توانسته است تحولی بزرگ در طراحی رختکن اتاق تمیز صنایع مختلف به وجود بیاورد. در بسیاری از اتاق های تمیز از تجهیزات استیل استفاده می شود.  تجهیزات استیل دارای مقاومت بالایی هستند و به راحتی تمیز می شوند.

 

ویژگی رختکن اتاق تمیز

 

ویژگی رختکن اتاق تمیز

رختکن یک اتاق تمیز باید دارای طراحی استاندارد باشد و از تجهیزات مناسب در آن استفاده شود. این تجهیزات باید کمترین میزان آلودگی را به خود جذب نماید.

  • سیستم تهویه

طراحی این بخش بر اساس عملکرد فیلترها و فن های موجود در سقف اتاق تمیز و دیوارهای آن انجام می شود. حجم معین و مشخصی از هوا توسط فن ها باید وارد اتاق شود، تمامی ذرات و غبار و آلودگی باید توسط فیلترها حذف شوند. بسیاری از صنایع از تجهیزات هوشمند تهویه برای کنترل شرایط تهویه اتاق تمیز استفاده می کنند.

معمولا سیستم تهویه در این اتاق ها در ساندویچ پانل های سقف رختکن اتاق تمیز قرار می گیرند. جریان هوا به صورت چرخشی وارد فضای اتاق می شود و به صورت عمودی از بالا به پایین حرکت می کنند. استفاده از هواساز هایژنیک شرایط ایده آلی برای اتاق هایی که در آنها از تجهیزات استنلس استیل به کار برده می شود به وجود آورده است.

  • سیستم شستشو

برای  تمیز نگه داشتن اتاق ها به صورت مداوم از تجهیزاتی مانند تی شستشو، مواد شوینده مناسب و سطل های شستشوی استفاده می شود. در کنار تجهیزات مناسب پرسنلی که برای کار در این بخش انتخاب می شوند باید مهارت و آموزش های خاصی دیده باشند.

  • کف اپوکسی رختکن اتاق تمیز

کفپوش های مورد استفاده در اتاق های تمیز به گونه ای انتخاب می شوند تا از تولید و پخش شدن میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند. کف پوش های اپوکسی بهترین نمونه کفپوش برای استفاده در اتاق تمیز می باشند. این کف پوش ها یکپارچه هستند و به راحتی تمیز می شوند. تعمیر و نگهداری و تعویض آنها بسیار راحت است.

 

هزینه تولید رختکن اتاق تمیز

 

هزینه تولید رختکن اتاق تمیز

هزینه طراحی و ساخت رختکن های اتاق تمیز بر اساس نوع تجهیزاتی که در آنها استفاده می شود تعین می شود. تجهیزات پیشرفته تر و با کیفیت تر مستلزم صرف هزینه بیشتری خواهد بود.

با استفاده از تجربیات متخصصان گروه ایکاس می توانید متناسب با بودجه صنعت خود بهترین انتخاب و استاندارد ترین محصولات را برای طراحی مورد استفاده قرار دهید.

اهمیت این بخش در صنایع حساس آزمایشگاهی و دارویی به اندازه ای است که باید از محصولات مناسب برای ساخت آن استفاده شود تا پس از مدت کوتاهی مشمول هزینه های تعویض و تعمیر بخش های مختلف نشوید.

 

 

محصول منتخب: دوش هوا

 

 راهنمای ساخت رختکن اتاق تمیز

بسیاری از فرآیندهای تولیدی حساس در اتاق تمیز انجام می شود. این اتاق ها دارای تجهیزات پیچیده ای هستند. طراحی فضای آنها به روش اصولی انجام می شود.

  • طراحی بخش ورود و خروج مواد و پرسنل

بزرگترین منبع آلودگی پرسنل و کارکنان می باشند، به همین دلیل تمام فرآیندهای حساس در ورودی و خروجی ها کنترل و ایزوله می شوند.

  • تقسیم بندی

در این بخش بر اساس استانداردهای معینی تعداد ذرات مجاز طبقه بندی و تعیین می شوند. این طبقه بندی در سازمان های مرتبط با صنایع تعیین و مشخص می شود.

  • طرح بخش اختلاف فشار

برای جلوگیری از انتقال آلودگی به رختکن اتاق تمیز بین فضاها اختلاف فشاری در نظر گرفته می شود. این اختلاف فشار بین 10 تا 15 پاسکال است. بیشتر از این مقدار فشار برای رختکن توصیه نمی شود چون باز و بسته کردن در سخت تر می شود و اتلاف انرژی بالا می رود.

 

مقدار-هوای-ورودی-در-رختکن-اتاق-تمیز

 

  • مقدار هوای ورودی

میزان هوای ورودی با توجه به فرآیند تولید و کاربردی که از اتاق های تمیز انتظار می رود متفاوت است.

  • کاربری اتاق تمیز
  • تعداد پرسنل
  • تجهیزات و ماشین آلات
  • نوع  کلاس اتاق تمیز
  • زمان ریکاوری

در تعیین مقدار هوای ورودی اثر گذار هستند.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

  • بالانس کردن هوا

ایجاد تعادل بین هوای ورودی و هوای خروجی به رختکن اتاق تمیز اهمیت بالایی دارد.

  • دما
  • رطوبت
  • لامینار و جریان آن
  • ارتعاش و نویز
  • تخلیه جریان الکتروستاتیک

پس از اجرای این مراحل برای تمامی اتاق ها روم بوک تعیین می شود. اطلاعات موجود در روم بوک شامل نام کاربری، مساحت و ارتفاع اتاق، دما و رطوبت مورد نیاز آن می باشد. در نهایت بر اساس مشخصات مورد نظر تاسیسات مکانیکی و هواساز هایژنیک تهیه می شود.

نتیجه گیری

صنایع بزرگ و مهمی در کل دنیا وجود دارند که تولید کننده اقلام حساسی می باشند. دارو، قطعات الکترونیکی حساس در طی فرآیند تولید خود نیازمند رعایت استانداردهای خاصی می باشند.

ایجاد رختکن ها و اتاق های خاصی با نام کلین روم از این دسته استانداردها می باشد. با ایجاد این بخش ها در یک سیستم کنترل شرایط تهیه و تولید بسیار راحتتر خواهد بود.

با توجه به کاربری و نیازهایی صنایع، تجهیزاتی که در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند. ابعاد اتاق های تمیز نیز با توجه به کاربرد آنها ممکن است متفاوت باشد. اما آنچه بیش از همه دارای اهمیت است این مورد است که استانداردها باید رعایت شود تا از ورود و خروج هر گونه آلودگی به محیط و خارج از آن جلوگیری نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *