مقالات

همه چیز درباره رطوبت اتاق تمیز

همه چیز درباره رطوبت اتاق تمیز

اتاق تمیز یا کلین روم، یک فضای سرپوشیده با طراحی خاص است که برخی پارامترهای آن از قبیل دما، فشار، رطوبت، مقدار ذرات آلاینده، نویز، الگوهای جریان هوا و غیره با دقت و حساسیت کنترل می شوند. در برخی صنایع حساس، تخصیص یک فضای خاص با ویژگی های کنترل شده و کنترل دما و رطوبت اتاق تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

میزان رطوبت کلین روم هر صنعت، بر اساس استاندارد تعریف شده برای آن صنعت تعیین می شود. به عنوان مثال رطوبت تعریف شده برای کلین روم یک کارخانه داروسازی، با رطوبت استاندارد برای یک صنعت دیگر از قبیل صنایع غذایی متفاوت می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مدرن، تجهیزات بسیار زیادی برای تهیه یک کلین روم تمیز و استاندارد در اختیار صنایع مختلف قرار داده شده است. تهیه تجهیزات استاندارد و با کیفیت و طراحی مناسب می تواند به تخصیص یک فضای استاندارد و بهینه به عنوان کلین روم کمک کند.

گروه صنعتی اکیاس، پیشرو در زمینه طراحی و تامین تجهیزات و ارائه مشاوره در این زمینه با سال ها تجربه، می تواند مشاوره لازم در زمینه طراحی و تجهیز کلین روم صنایع مختلف را در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله به مبحث رطوبت اتاق تمیز پرداخته می شود.

رطوبت کلین روم چه اهمیتی دارد؟

میزان رطوبت نسبی کلین روم تاثیر زیادی بر کارآیی و بهره وری صنایع دارد. اتاق تمیز به گونه ای طراحی می شود که میزان گرد و غبار و رطوبت و سایر پارامترهای آن مطابق با استانداردها باشد. تنظیم میزان رطوبت و دمای اتاق تمیز موجب ارتقای کنترل کیفیت و افزایش کیفیت محصول نهایی خواهد شد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

همچنین کنترل رطوبت به معنی کاهش هدررفت مواد اولیه و محصول نهایی خواهد بود. کنترل دما و رطوبت و انتخاب تجهیزات مناسب می تواند به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک زیادی کند.

تنظیم رطوبت اتاق تمیز با کمک دستگاه ها و تجهیزات مختلفی از قبیل هواساز، هواساز هایژنیک، هواکش جریان فشار هوا و غیره صورت می گیرد. استفاده از فیلتر هوای مناسب مانند فیلتر هپا، و سایر تجهیزات می تواند به حفظ درجه حرارت و رطوبت کلین روم کمک کنند.

از سوی دیگر حفظ رطوبت کلین روم موجب کاهش خطای آزمایشی، کاهش خطرات تخلیه الکترواستاتیک، کاهش میزان غیبت کارمندان به دلیل عاری از باکتری و ویروس بودن محیط و کاهش تخریب و آسیب دیدگی محصولات و غیره می شود.

 

محصول منتخب: هواساز

 

میزان رطوبت مورد نیاز اتاق تمیز

میزان رطوبت مورد نیاز اتاق تمیز

 

میزان رطوبت مورد نیاز اتاق تمیز

میزان دما و رطوبت اتاق تمیز هر صنعت، بسته به کاربرد و محصول تولید شده در آن صنعت متفاوت است. وجود رطوبت بالا  می تواند موجب ایجاد مشکلات عدیده از قبیل اتلاف هزینه و سرمایه، ایجاد اختلال در فرآیند تولید، اتلاف زمان و تاخیر در تحویل، اختلال در عملیات کنترل کیفیت و کاهش کیفیت محصولات و مواد اولیه، رشد باکتری ها، ایجاد الکتریسیته ساکن، زنگ زدگی، خراب شدن محصول، جذب رطوبت در مواد اولیه و محصول و غیره شود.

چنین مشکلاتی به خصوص در صنایع حساس مثل داروسازی یا صنایع الکترونیک و اپتیک بسیار مخاطره آمیز بوده و موجب وارد شدن خسارات جبران ناپذیر می شود. بنابراین باید مساله کنترل دما و رطوبت اتاق تمیز به عنوان یک مساله جدی مد نظر قرار گیرد.

دما و رطوبت کلین روم و محدوده تلورانس آن به شدت به الزامات فرآیندی و استانداردهای تعریف شده برای هر صنعت وابسته است و با توجه به نوع کاربری اتاق تمیز متغیر خواهد بود.

کنترل رطوبت کلین روم، بیش از هر چیز (از جمله رطوبت تولید شده در درون اتاق)، تحت تاثیر میزان رطوبت محیط خارجی قرار دارد. از این رو کنترل کیفیت هوای ورودی به اتاق تمیز اهمیت پیدا می کند. این کار با استفاده از فیلترهای استاندارد هپا، هواکش، امکانات تهویه مناسب و غیره صورت می‌ پذیرد.

میزان رطوبت و دما در هر مجموعه باید به گونه ای باشد که حس راحتی کارمندان به مخاطره نیفتد. یک محدوده نمونه برای رطوبت نسبی حدود 30 تا 60 درصد است. اگر لازم باشد که رطوبت مجموعه، خارج از این محدوده باشد باید تمهیدات خاصی برای کارمندان و شرایط انجام فرآیندها در نظر گرفته شود.

قوانین و مقررات رطوبت اتاق تمیز

برای بهینه شدن فرآیندهای عملیاتی و حفظ دما و رطوبت کلین روم در محدوده تعریف شده، باید کلیه تجهیزات اتاق تمیز از جمله هواساز هایژنیک، لباس کارکنان، دوش هوا و غیره مطابق با استانداردها باشد. در برخی صنایع حساس، استاندارد بودن اتاق توزین و تجهیزات به کار گرفته شده در آن نیز اهمیت بالایی دارد.

بر اساس قوانین و مقررات، باید سطح رطوبت اتاق تمیز در حدود 30 تا 40 درصد باشد. استاندارد تعریف شده برای دمای اتاق تمیز دمای کمتر از 21 درجه سانتی گراد با تلورانس 2 درجه سلسیوس است. برای رعایت دستورالعمل ها، حفظ دمای استاندارد نیز اهمیت دارد. باید در زمان محاسبات مربوط به تنظیم رطوبت و دما، به میزان رطوبت تولیدی در فرآیندها و حتی رطوبت تولید شده در هنگام فعالیت یا حرکت پرسنل نیز توجه شود.

در برخی صنایع حساس، حتی نوسانات جزئی دما و رطوبت می تواند موجب ایجاد مشکلات جدی در کل فرایند تولیدی و یا حتی کارکنان شود. به همین دلیل تهیه لوازم و تجهیزات اتاق تمیز از شرکت های معتبری چون گروه صنعتی اکیاس می تواند در رعایت استانداردها و حفظ رطوبت و دمای مناسب اتاق تمیز کمک کننده باشد.

 

فواید حفظ رطوبت کلین روم

فواید حفظ رطوبت کلین روم

 

فواید حفظ رطوبت کلین روم

حفظ رطوبت اتاق تمیز در سطح استاندارد موجب افزایش کیفیت محصول، بهینه سازی فرآیندها، کاهش هدررفت مواد اولیه و محصولات، کاهش اتلاف سرمایه، افزایش کیفیت مواد اولیه و محصول نهایی و کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی به دلیل کاهش الکتریسیته و غیره می شود.

به طور کلی، کنترل دما و رطوبت برای ایجاد شرایط پایدار برای مواد، ابزار و راحتی پرسنل ضرورت دارد. کنترل رطوبت موجب جلوگیری از خوردگی و چگالش روی سطوح، حذف الکتریسیته ساکن و اطمینان از ایمنی محیط کار خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: دوش هوا

 

جمع بندی

گروه صنعتی اکیاس کلین روم با سالها تجربه در زمینه طراحی، ساخت، راه اندازی، تست و اعتباردهی اتاق تمیز آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. هدف ما، ارائه محصولات با کیفیت با بهترین قیمت و ارائه مشاوره برای راه اندازی اتاق تمیز است. گروه مهندسی اکیاس با بهره گیری از متخصصان مجرب در تمامی مراحل طراحی و اجرای اتاق‌ تمیز آماده ارائه خدمات مهندسی به شما می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *