مقالات

فرایند ساخت اتاق تمیز به چه صورت است؟

ساخت اتاق تمیز

یکی از مهم ترین مسائل در تعداد زیادی از صنایع ساخت اتاق تمیز است. به خصوص در محیط هایی که با محصولات بهداشتی و سلامت سر و کار دارند، استفاده از اتاق تمیز یک امر ضروری و مهم محسوب می شود.

در زمان ساخت این اتاق باید به مسائلی هم چون دما، رطوبت، پوشش دهی، تخلیه الکترو استاتیک، سطح نویز و لرزش توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم مراحل ساخت این اتاق و نکات مربوط به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

مروری بر کاربرد اتاق تمیز

در ابتدا بهتر است به کاربرد های اتاق تمیز و تعریف آن بپردازیم. اتاق تمیز به اتاقی گفته می شود که درون آن غلظت ذرات موجود در هوا کنترل شده است. این اتاق به طوری طراحی و تولید شده که کمترین میزان هوا و ذرات آلوده می توانند به آن وارد شوند.

همچنین در این اتاق پارامتر های دیگری هم چون دما، رطوبت، فشار و… نیز باید به طور کامل کنترل شوند.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

 به همین خاطر سیستم تهویه ای که در این اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرد باید بسیار قوی باشد و بتواند از ورود ذرات آلوده جلوگیری کند و دما و فشار را به خوبی تنظیم کند. سیستم جا به جایی هوا باید بتواند ذرات آلوده را از اتاق خارج کند و به هوای آلوده نیز اجازه ورود به اتاق را ندهد.

اتاق تمیز در محیط های متنوعی کاربرد دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع غذایی
  • صنایع الکترونیک و اپتیک
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع مربوط به میکرو الکترونیک
  • صنایع هوا و فضا
  • صنایع مربوط به تجهیزات پزشکی
  • استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی و…

 

قوانین مهم در ساخت اتاق تمیز کدامند؟

 

قوانین مهم در ساخت اتاق تمیز کدامند؟

برخی عناصر در زمان طراحی و ساخت اتاق تمیز بسیار مهم هستند. به عنوان نمونه تمیزی و کیفیت هوا دو عنصر بسیار مهم در زمان طراحی این اتاق ها محسوب می شوند. تمیزی و کیفیت هوا باید به وسیله نظارت بر تعداد ذرات موجود در محل اندازه گیری شود. البته دقت داشته باشید که باید فضایی مناسب برای ساخت اتاق در نظر بگیرید.

سپس باید بر اساس کاربردی که برای اتاق تمیز در نظر گرفته اید، یک سیستم تهویه مناسب برای آن در نظر بگیرید. از یک فیلتر مناسب برای جلوگیری از ورود آلودگی به محیط استفاده کنید.

تجهیزات اتاق تمیز باید به نحوی انتخاب شوند که شستشو و تمیز کردن آن ها راحت باشد و بتوان به آسانی آن ها را نظافت کرد.  همچنین اگر اتاق شما دارای پنجره است، این پنجره ها باید دو جداره باشند و جنسی آلمینیومی داشته باشند تا هیچ نوع آلودگی ای به آن ها وارد نشود.

استاندارهای مربوط به طراحی اتاق تمیز

اتاق های تمیز دارای استاندارد هایی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • استاندارد مربوط به فدرال ایالات متحده آمریکا
  • استاندارد مربوط به ایزو سری ISO 14644- 2
  • استاندارد های GMP

دو مدل استاندارد دیگر نیز برای این اتاق ها در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

دسته بندی بر اساس میزان ذرات

یکی از این دسته بندی ها بر اساس استاندارد 209D فدرال ای است. دسته بندی ای که طبق تعداد ذرات با قطر نیم میکرون در هر فوت مکعب از اتاق تمیز انجام می شود. این نوع از دسته بندی بیشتر برای اتاق های تمیزی که به صورت صنعتی استفاده می شوند، کاربرد دارد.

 

طبقه بندی طبق مدل کاربری و محصولات

 

طبقه بندی طبق مدل کاربری و محصولات

یکی از مهم ترین طبقه بندی ها برای اتاق های تمیز، دسته بندی بر اساس نوع کاربری است. هر اتاق تمیز بر اساس کاربردی که دارند، می تواند در دسته بندی جداگانه ای قرار بگیرد. به همین منظر اتاق های تمیز به دسته های کلین روم کلاس 1، کلاس 10، کلاس 100،  کلاس 1000، کلاس 10000، کلاس 100000 تقسیم می شوند.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

تجهیزات مورد استفاده در اتاق تمیز

برای ساخت و طراحی اتاق های تمیز شما به تجهیزات مختلفی نیاز خواهید داشت که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

اتاق توزین

اتاق توزین به اتاقکی گفته می شود که درون آن جریان هوا از سمت پایین به بالا می باشد. در این زمان ذرات معلق در هوا به طور دقیق توزین و نمونه برداری می شوند و به سوی فیلتر ها می روند. این اتاقک می تواند فشار منفی به وجود آورد و اجازه ندهد ذرات از بیرون به داخل وارد شوند.

هواساز

هواساز به عنوان مهم ترین قسمت اتاق تمیز محسوب می شود. هواساز هایژنیک وظیفه گردش هوا و تهویه آن را بر عهده دارد. این قطعه می تواند ذرات و گرد و غبار را در محیط کنترل کرده و دما و رطوبت را به شکل مناسب نگه دارد.

فن و فیلترها

فن و فیلتر های ویژه ای در این اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • فیلتر هپا

یکی از فیلتر های مخصوص برای ذرات معلق است. این فیلتر قادر است ذرات بزرگ تر از 0.3 میکرومتر را از بین ببرد و از این طریق هوا را تصفیه کند.

 

مراحل تولید و ساخت اتاق تمیز

 

مراحل تولید و ساخت اتاق تمیز

برای طراحی و تولید اتاق های تمیز باید مراحل زیر را از سر بگذرانید:

  • محل ورودی پرسنل

مهم ترین قسمت برای ورود آلودگی، این بخش است. شما باید تمامی قسمت های مربوط به ورود و خروج را ایزوله کنید و تمامی مسیر ها را مورد بررسی قرار دهید تا هیچ نوع آلودگی ای به این بخش وارد نشود.

  • iso اتاق تمیز

همان طور که گفتیم اتاق های تمیز دارای استانداردهایی هستند که عبارتند از:

  • اتاق تمیز کلاس A-GPM کلاس 100 استاندارد FED209 – ISO5
  • اتاق تمیز کلاس B-GPM کلاس 1000 استاندارد FED209 – ISO6
  • اتاق تمیز کلاس C-GPM کلاس 10000 استاندارد FED209 – ISO7
  • اتاق تمیز کلاس D-GPM کلاس 100000 استانداردFED209 – ISO8
  • بررسی اختلاف فشار در اتاق تمیز

برای این که آلودگی میان فضا های مختلف جا به جا نشود، باید بین اتاق تمیز و اتاق های مجاور آن اختلاف فشار وجود داشته باشد. این مسئله به این دلیل مهم است که هوای آلوده نتواند به راحتی وارد اتاق های تمیز شود.

  • میزان هوای ورودی

مقدار هوایی که به اتاق تمیز وارد می شود باید به طور دقیق بررسی شود و بیشتر از میزان تعیین شده نباشد. هوای ورودی به این اتاق بر اساس موارد متعددی همچون کاربرد، تعداد پرسنل، مواد موجود در اتاق، سیستم تهویه و… تنظیم می شود.

  • بالانس هوا

بالانس هوا به این معنا است که میزان هوایی که به اتاق وارد می شود با مقدار هوایی که از آن خارج می شود، برابر باشد.

بررسی قیمت اتاق تمیز

عوامل متعددی در قیمت ساخت و خرید اتاق تمیز دخیل هستند. از جمله این مسائل می توان به مساحت ساخت، نوع کاربری کلین روم، نوع فیلتر های استفاده شده در اتاق های تمیز، دوش هوا و سایر تجهیزات استفاده شده در طراحی این اتاق اشاره کرد.

شما می توانید تمامی متریال و تجهیزات مورد نیاز برای اتاق تمیز را از اکیاس تهیه کنید.

مسئله ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که پس از ساخت اتاق تمیز، باید نسبت به نگهداری مناسب آن اقدام کنید. در صورتی که از اتاق های تمیز و تجهیزات آن به خوبی نگه داری کنید، می توانید در مدت زمان طولانی آن را مورد استفاده قرار دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 نظر در “فرایند ساخت اتاق تمیز به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *