مقالات

معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات اتاق تمیز

پر کاربرد ترین تجهیزات اتاق تمیز

کلین روم یا اتاق تمیز به اتاقی گفته می شود که دارای ویژگی های خاص بوده و پارامترهایی از قبیل میزان آلودگی، مقدار گرد و غبار، تعداد ذرات موجود در هوا، دما و فشار آن با دقت کنترل می شود. کلین روم و پرکاربردترین تجهیزات اتاق تمیز بر اساس استانداردهای خاص طبقه بندی و تهیه می شود.

برای داشتن اتاق تمیز عاری از هر گونه مواد آلاینده و ذرات گرد و غبار، باید از تجهیزات با کیفیت و مخصوص اتاق تمیز استفاده شود.

تجهیزات کلین روم مشتمل بر مواردی از قبیل باکس اتاق تمیز، هواساز هایژنیک، کفپوش ضد باکتری، لباس مخصوص کارکنان، پرده PVC، دوش هوا یا ایرلاک، انواع شوینده ها و مواد ضد باکتری، ترولی اتاق تمیز، اگزاست فن، ساندویچ پانل، درب مخصوص اتاق تمیز، پنجره دید اتاق تمیز، میز اتاق تمیز، کابینت اتاق تمیز، مبلمان اتاق تمیز و سایر ملزومات استیل می باشد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

پر کاربرد ترین تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز یکی از اصلی ترین ملزومات صنایع حساس است. بیشتر صنایع برای انجام آزمایش‌ها و تحقیقات خود، به یک محیط تمیز و عاری از آلودگی نیاز دارند. در صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی و صنایع تولید تجهیزات پزشکی استفاده از کلین روم ضرورت دارد.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مدرن، تجهیزات بسیار زیادی برای طراحی یک کلین روم تمیز و استاندارد در اختیار صنایع مختلف قرار داده شده است. تهیه تجهیزات استاندارد و با کیفیت و طراحی مناسب می تواند به تخصیص یک فضای استاندارد و بهینه به عنوان کلین روم کمک کند.

 

لوازم استیل اتاق تمیز

 

در صنایع حساس باید اتاق تمیز بر اساس استانداردهای خاص ساخته شده و در آن از تجهیزات استاندارد استفاده شود. در صورت استفاده از تجهیزات بی کیفیت و غیر استاندارد امکان بروز مخاطرات و زیانهای جدی وجود دارد و گاهی عواقب جبران ناپذیری به بار می آید. بنابراین خرید پرکاربردترین تجهیزات اتاق تمیز از شرکت‌های معتبر و باسابقه اهمیت زیادی دارد.

گروه صنعتی اکیاس، پیشرو در زمینه طراحی و تامین تجهیزات و ارائه مشاوره در این زمینه با سال ها تجربه، آماده ارائه مشاوره لازم در زمینه طراحی و تجهیز کلین روم صنایع مختلف می باشد.

لوازم استیل اتاق تمیز

اتاق تمیز باید عاری از هرگونه آلودگی و ذرات بوده و رطوبت و فشار و دمای کنترل شده ای داشته باشد. ضرورت دارد که کلیه تجهیزات این اتاق به گونه ای طراحی و انتخاب شوند که به حفظ پایداری شرایط کلین روم کمک کنند. لوازم استیل جزو مهم ترین تجهیزات اتاق تمیز محسوب می شوند.

در کلین روم ها به میزان زیادی از لوازم و تجهیزات استیل استفاده می شود. دلیل اصلی استفاده از این تجهیزات، دوام زیاد و سهولت تمیز کردن آنها است. این تجهیزات در مقابل مواد شوینده و ضدعفونی کننده مقاوم هستند و تجمع ذرات بر روی آنها کم است.

لازم است تجهیزات اتاق تمیز به گونه ای چیده و طراحی شوند که مانعی در برابر جریان آزادانه هوا ایجاد نکنند. همچنین این تجهیزات نباید ذراتی را از خود آزاد کنند.

به عنوان نمونه هایی از تجهیزات استیل اتاق تمیز می توان به مواردی از قبیل نرده استیل، کمد استیل، سینک استیل، ترولی استیل، تی استیل، میز و قفسه های استیل، مبل و صندلی های استیل، کفشور استیل، گارد استیل، گارد محافظ دیوار استیل و غیره اشاره کرد.

 

هواساز اتاق تمیز

هواسازها

یکی از تجهیزات کلین روم هواساز اتاق تمیز است. هواساز از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات اتاق تمیز است که وظیفه آن، تهویه و تصفیه هوای اتاق و فراهم نمودن میزان اکسیژن کافی در اتاق است. همچنین هواساز به حفظ دما و رطوبت اتاق تمیز کمک کرده و گردش هوای مطلوبی را در این فضا فراهم می کنند.

به طور خلاصه وظیفه اصلی هواسازها، فیلتراسیون و ایجاد گردش مناسب هوا و ایجاد فشار مثبت و تامین گرمایش و سرمایش و رطوبت هوا می باشد. در یک تقسیم بندی، هواسازها به انواع هایژنیک و غیر هایژنیک طبقه بندی می شوند.

در یک تقسیم بندی دیگر، هواساز به صورت فول فرش یا همراه با جریان هوای بازگشتی با ظرفیت های مختلف طراحی می شود. به طور کلی، فاکتورهای مختلفی از قبیل نوع فن، نوع موتور، مکانیسم سرمایش و گرمایش، هاوسینگ سیستم، جنس بدنه، رطوبت زن یا رطوبت زدا بودن هواساز، نوع فیلترهای مورد استفاده قرار گرفته در هواساز و غیره در دسته بندی انواع هواساز مد نظر قرار می گیرد. در هواسازها از انواع فیلترها از جمله فیلتر هپا، کیسه ای و فایبرگلاس استفاده می شود.

دوش هوا

دوش هوا نیز یکی دیگر از تجهیزات اتاق تمیز است که در ورودی و خروجی اتاق تمیز نصب شده و هرگونه ذرات نشسته بر روی لباس افراد را از بین می برد. سیستم اینترلاک نصب شده در دوش هوا از ورود ذرات هوا به کلین روم و کاهش ناگهانی فشار هوای اتاق جلوگیری می کند.

در زمان ورود افراد به اتاق، موتور دوش هوا روشن شده و جریان هوا با عبور از فیلترهای هپا و نازل ها، با سرعت بیش از 25 متر برثانیه به لباس افراد برخورد کرده با پاک کردن ذرات، از ورود هر گونه آلودگی به کلین روم جلوگیری می کند.

 

دوش هوا اتاق تمیز

 

بهتر است در زمان انتخاب دوش هوا به مدولار بودن سیستم دوش و نوع پیکره بندی و آسان بودن حمل و نقل و مونتاژ  آن توجه شود. معمولا جنس دوش هوا، استیل ضد زنگ است. سیستم دمنده پر قدرت، قادر به عبور دادن هوا در حجم زیاد و سرعت بالا از فیلترها می باشد. فیلترهای مورد استفاده در این سیستم از نوع هپا با ظرفیت بالا هستند.

در سیستم دوش هوا، از تعداد زیادی نازل با فواصل مساوی استفاده می شود. همچنین در طراحی این سیستم، از قفل درب مغناطیسی با قابلیت کنترل مناسب استفاده می شود.

خلاصه مطالب

گروه صنعتی اکیاس کلین روم با سالها تجربه در زمینه طراحی، ساخت، راه اندازی، تست پرکاربردترین تجهیزات اتاق تمیز و اعتباردهی کلین روم آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. هدف ما، ارائه محصولات با کیفیت با بهترین قیمت و ارائه مشاوره برای راه اندازی اتاق تمیز است.

گروه مهندسی اکیاس با بهره گیری از متخصصان مجرب در تمامی مراحل طراحی و اجرای اتاق‌ تمیز آماده ارائه خدمات مهندسی به شما می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *