مقالات

راهنمای کلید و پریز اتاق تمیز

راهنمای کلید و پریز اتاق تمیز

کلید و پریز اتاق تمیز، نقش اساسی در طراحی کلین روم ها دارد. این تجهیزات در واقع کنترل کننده منابع نوری در اتاق های تمیز هستند. از این جهت باید در محیط داخلی کلین روم نصب شوند. کلید و پریز های اتاق های تمیز با مدل های دیگر متفاوت هستند. به همین دلیل برای انتخاب آن ها باید به ویژگی های خاصی توجه کنید.

معرفی کلید و پریز اتاق تمیز

اتاق های تمیز به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و کاربری خاصی که دارند، نیازمند اجزای انحصاری نیز هستند. یکی از مهم ترین اجزایی که در اتاق های تمیز استفاده می شوند را می توان کلید و پریزها دانست. این تجهیزات معمولا در آی پی های 44 الی 66 تولید می شوند. از سوی دیگر این کلید و پریز ها اکثراً در کشور فرانسه تولید خواهند شد.

یکی از بارزترین ویژگی های کلید و پریز های اتاق تمیز، مقاومت چشمگیر آن‌ها در برابر گرد و غبار است. این تجهیزات همچنین در برابر رطوبت و آب نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. دلیل این امر، این است که در ساختار آن ها از واشر های پلاستیکی استفاده می شود.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

این واشر ها از ورود کوچک ترین آلودگی به داخل کلید و پریز ها جلوگیری خواهند کرد و عملکردی مشابه با عایق بندی دارند. از دیگر ویژگی تجهیزات اتاق تمیز، ماژولار بودن آن ها است. تجهیزات ماژولار دارای قابلیت جداسازی هستند.

بدین معنی که معمولا به صورت ۳ تکه تولید می شوند و می توان به صورت دلخواه قطعاتی را به آن اضافه کرد. معمولا برای اتاق توزین از کلید و پریز های ۵ تکه استفاده می شود. وجود ضامن های فلزی با قابلیت اتصال بیشتر، از دیگر ویژگی های بارز کلید و پریز های کلین روم ها به حساب می آید.

خصوصیات کلید های اتاق تمیز

خصوصیات کلید های اتاق تمیز

یکی دیگر از مهم ترین اجزا کلین روم ها را می توان کلید ها دانست. به طور کلی کلید ها به منظور روشن و خاموش کردن لامپ ها و منابع نوری در اتاق تمیز استفاده می شوند. کلید های کاربردی در کلین روم ها معمولا به صورت یک پل یا دو پل طراحی و تولید خواهند شد.

لازم به ذکر است که کلید های دو پل کاربرد بیشتری در کلیم روم ها دارند، بر روی مغزی کلیدها، لایه ای واشر مانند قرار دارد که تمام درزها را می پوشاند. این امر از ورود ذرات هوا و رطوبت به داخل کلید ها جلوگیری خواهد کرد. کلید های کلین روم دارای لاستیک های مخصوصی هستند که محل اتصال آن ها به دیوار را به طور کامل می پوشاند.

از دیگر ویژگی های مهم کلید های اتاق تمیز را می توان قابلیت ضد آب بودن آن ها معرفی کرد. به موجب این امر، می توانید کلید های نصب شده در داخل کلین روم ها را با انواع مواد ضد عفونی، بشویید.

توصیه می شود که برای داخل کلین روم ها از کلید هایی با آی پی ۵۵ استفاده کنید. این کلید ها در برابر شیر های آتش نشانی یا واترجت ها، مقاومت بیشتری نسبت به سایر مدل ها خواهند داشت. توجه داشته باشید که مدل های آی پی ۴۴، معمولا برای محیط های بیرونی کلین روم، مناسب هستند.

ویژگی پریز های اتاق تمیز

کلید ها همیشه به همراه پریزها در محیط های مختلف کاربرد داشته اند. در محیط داخلی و بیرونی کلین روم ها نیز استفاده از پریز ها الزامی خواهد بود. اما پریز های کلین روم، تفاوت های چشمگیری با پریز های معمولی دارند. از پریز ها معمولا به منظور اتصال هواساز و سایر تجهیزاتی که به برق نیاز دارند، استفاده می شوند.

اصلی ترین ویژگی پریز های اتاق های تمیز، درب دار بودن آن ها است. این پریز ها حتما باید دارای درب های فلزی و ضد آب باشند. دلیل این امر را می توان ممانعت درب ها از ورود آب به داخل پریز های برق دانست.

علاوه بر این، در کناره ها و گوشه های این پریز ها از واشرهای پلاستیکی استفاده شده است. این واشرهای فشرده مانع ورود گرد و غبار و آب به داخل پریز می شوند. علاوه بر این واشر های پلاستیکی موجب ایجاد اتصال قوی بین درب و پریز خواهند شد.

در واقع می توان گفت که پریز های کلین روم در یک محفظه مخصوص قرار گرفته اند. این محفظه را می‌توان با انواع شوینده‌ها، شست و شو داد. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از شوینده های اسیدی برای شستن محفظه پریز ها استفاده نکنید.

علت استفاده از کلید و پریز های مخصوص در اتاق تمیز

علت استفاده از کلید و پریز های مخصوص در اتاق تمیز

عنوان اتاق تمیز به اتاق های اختصاص می یابد که میزان ذرات هوا در آن کنترل شده باشد. آنچه در این این اتاق‌ها اهمیت دارد، این است که میزان آلودگی آن در کمترین حالت ممکن باشد. از این جهت حتما باید از تجهیزاتی در این اتاق ها استفاده شود که دارای قابلیت شست و شو باشند.

در واقع تجهیزات کلین روم باید از این اتاق در برابر هرگونه آلودگی محافظت کنند. کلید پریزهای اتاق تمیز نیز حتما باید به صورت ضد آب طراحی شوند. به موجب این امر، دیگر خطری در هنگام شست و شو کارکنان کلین روم را تهدید نخواهد کرد.

از سوی دیگر، استفاده از انواع دستگاه های تهویه هوا در این اتاق ها استفاده شود. دوش هوا یکی از مهم‌ترین تجهیزات کلین روم ها است که به کاهش میزان آلودگی و تصفیه هوا کمک می کند.

اهمیت طراحی صحیح کلین روم ها به اندازه ای زیاد است که باید از گروه های متخصص کمک بگیرید. گروه طراحی اکیاس، از معتبر ترین پلتفرم های ایرانی در زمینه طراحی و اجرای انواع کلین روم است. این گروه تجاری همچنین انواع تجهیزات اتاق تمیز نظیر هواساز هایژنیک را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین اجزای کلین روم ها را می توان کلید و پریز اتاق تمیز دانست. این تجهیزات نیز باید مانند سایر دستگاه ها و لوازم اتاق های تمیز، به صورت ضد آب طراحی شوند. دلیل این امر، این است کلین روم ها باید به صورت مداوم ضد عفونی شوند. برای انتخاب بهترین مدل کلید و پریز برای کلین روم، با کارشناسان گروه اکیاس کلین روم در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *