مقالات

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی

از دستگاه ‎های تهویه برای کنترل دما و توزیع هوای ورودی به مکان‎هایی مثل آپارتمان، اماکن درمانی، کارخانه‎ها و … استفاده می‏شود. به طور معمول هواسازها به دو نوع صنعتی و خانگی تقسیم می‏شوند. تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی را می‎توان در موارد بسیاری مانند اندازه و محل قرارگیری آن‎ها مشاهده کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی بپردازیم.

هواساز خانگی چیست و چه مزایایی دارد؟

هواساز خانگی مدل کوچک‎شده هواساز آپارتمانی است و ابعاد کوچک‎تری در مقایسه با این هواساز دارد. یکی از دلایل مهم کوچک بودن ابعاد هواساز خانگی این است که هواسازهای خانگی معمولا از تجهیزات کنترل رطوبت برخوردار نیستند، مگر اینکه مشتری در خرید خود این تجهیزات را سفارش دهد.

تجهیزات هواساز خانگی شامل مواردی چون هواکش، کویل آب گرم، کوب آب سرد، لوله و … هستند. این تجهیزات نیز با توجه به کوچک‎بودن هواسازهای خانگی، از ابعاد کوچکی برخوردار هستند. در این نوع از هواسازها منابعی مثل واسط تبخیری، چیلر و مینی چیلر تولیدکننده سرما هستند و منابعی مانند بویلر، پکیج، موتورخانه و دیگ آب گرم نیز گرما را تولید می‎کنند. هواسازهای خانگی دارای مزایای متفاوتی هستند.

این مزایا عبارت‏‎اند از:

  • قابلیت به‎کارگیری در فضای کوچک
  • نصب سریع و راه‎اندازی ساده
  • کارایی برای گرمایش و سرمایش محیط
  • کیفیت بالا
  • از بین بردن ذرات معلق و آلودگی هوا
  • مدل‎های متنوع

هواساز صنعتی چیست و چه مزایایی دارد؟

هواسازهای صنعتی برای تهویه هوای محیط‌های صنعتی مثل انبارهای بزرگ، سالن‎های ورزشی، کارخانجات، سوله‏ها و بیمارستان‎‏های بزرگ استفاده می‎شوند. در این نوع هواسازها با توجه به مقدار آلاینده‏ فضا، فیلترهای مخصوصی را به کار می‏برند. این فیلترها باعث پاک‎ شدن هوا می‎شوند. از سوی دیگر هواسازهای صنعتی می‎توانند گردش هوا را به بهترین شکل در فضاهای مختلف ایجاد کند.

بیشتر بخوانید | هواساز هایژنیک

منابع تامین‎کننده گرما و سرما در هواسازهای صنعتی مانند هواسازهای خانگی هستند. اما ظرفیت گردش هوای هواسازهای صنعتی به مراتب بیشتر از هواسازهای خانگی است. یکی از انواع معروف هواسازهای صنعتی، اکونوپک نام دارد. این مدل بدون وابستگی به منابع تولیدکننده گرمایشی و سرمایشی، فرآیند تولید هوای گرم و سرد را به طور مستقل انجام می‏دهد. این مزیت اکونوپک یک مورد مهم در مبحث تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی به شمار می‎آید.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

از سایر مزایای قابل‏توجه هواسازهای صنعتی می‏‎توان به موارد زیر اشاره کرد.:

  • راندمان بالا
  • دارای سینی قطره استنلس استیل
  • نگهداری ساده و نیاز کم به تعمیرات
  • صاف بودن سطوح داخلی و خارجی
  • دسترسی سریع و ساده به اجزای هواساز
  • قابلیت تنظیم دستی
  • کیفیت بالای فیلتراسیون
  • نصب آسان و سریع

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی از جهات مختلف

به طور کلی ساختار هواساز خانگی و هواساز صنعتی یکسان است، اما این دو دستگاه تهویه هوا، دارای تفاوت‏هایی هم هستند. برای مثال محل قرارگیری هواساز خانگی و هواساز صنعتی متفاوت است. از سوی دیگر در یک از واحدهای مسکونی باید یک هواساز کوچک قرار داد، اما یک شرکت صنعتی می‏باید دارای هواساز بزرگ باشد.

هواساز صنعتی فرآیند حجم دهی هوا را به بهترین شکل انجام دهد. هواسازهایی که در ساختمان‎های اداری بزرگ هستند را هم می‎توان در خانواده هواسازهای صنعتی قرار داد. این مدل از دستگاه‏های تهویه از نظر ابعاد و ظرفیت پردازش هوا با هواساز خانگی تفاوت دارند. در ادامه چند مورد از تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی را معرفی می‎کنیم.

 

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی از جهات مختلف

تفاوت در ابعاد هواسازهای خانگی و صنعتی

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی در ابعاد آن‎ها قابل مشاهده است. هواسازهای صنعتی اندازه بزرگ‏تری نسبت با هواسازهای خانگی دارند و آن‎ها برای مکان‎ها بزرگ‎تر مثل مکان‏های عمومی، کارخانجات، ساختمان‎های اداری، اماکن درمانی، پارکینگ‎های بزرگ، فروشگاه‎های بزرگ و سالن‏ها مورد استفاده قرار می‎گیرند. از هواسازهای خانگی که ابعاد کوچک‏تری دارند نیز به طور معمول در فضاهای کوچکی مانند خانه، مغازه‏ها کوچک و اتاق استفاده می‏شود.

مقایسه هواسازهای صنعتی و خانگی از نظر کاربری

همانطور که گفته شد هواسازهای صنعتی را در محیط‏های بزرگ به کار می‎گیرند و از آن‏ها برای حذف ذرات معلق و آلایندگی‎های هوا نیز استفاده می‎شود. در مقابل هواسازهای خانگی برای رفرش کردن هوای محیط استفاده می‎شوند. به کمک هواسازهای خانگی می‏توان در فصول گرم هوا را خنک و در فصول سرد نیز هوا را گرم کرد.

فرق هواساز صنعتی و خانگی از نظر ظرفیت تهویه هوا

تفاوت هواساز خانگی و هواساز صنعتی به ظرفیت تهویه هوای آن‏ها هم مربوط می‏شود. هواسازهای صنعتی با توجه به انداز بزرگ‏تر، دارای ظرفیت پردازش هوای بیشتری در مقایسه با هواسازهای خانگی هستند. ظرفیت هواساز صنعتی با اندازه‏گیری واحدهای تن در ساعت و یا مترمکعب در ساعت مشخص می‏شود. هواسازهای خانگی اما دارای ظرفیت پردازش هوا کم‏تری هستند و این ظرفیت با استفاده از وات یا واحد حرارت در ساعت (BTU/h) اندازه‏گیری می‏شود.

 

فرق هواساز صنعتی و خانگی از نظر ظرفیت تهویه هوا

تفاوت هواساز خانگی و صنعتی در فیلتر تصفیه هوا

تفاوت هواساز خانگی با هواساز صنعتی در قدرت فیلترهای تصفیه هوا مشاهده می‏شود. از آنجایی که درصد قابل‏توجهی از ذرات معلق و آلاینده‏ها در کارخانجات و شرکت‏های صنعتی به وجود می‏آیند، باید از فیلترهای بیشتری که قدرت بالایی دارند، در این نوع هواسازها استفاده کرد. در این صورت آلاینده‎ها از بین می‏روند. هواسازهای خانگی نیازی به این نوع فیلترها ندارند و کنترل رطوبت در این هواسازها اهمیت بالاتری دارد.

انواع هواساز براساس نوع فن

هواسازها از نظر فن به دو نوع مکنده و دمنده تقسیم می‎شوند. در نوع مکنده هوا از فضا مکیده می‏شود و سپس به آن برمی‎گردد. اما هواسازهایی که فن دمنده دارند، جریان هوا را در مسیر کویل‏ها قرار می‏دهند. این فن‎ها به طور کلی تفاوت‎های مختلفی دارند.

این تفاوت‏‎ها عبارت‎اند از:

  • جریان به وجود آمده از فن دمنده، موجب ایجاد اختلاف دما می‏شود و یکنواخت نیست
  • در نوع دمنده، فاصله بین کویل و فن باید زیاد باشد
  • هواسازهایی که فن مکنده دارند، از قابلیت اتصال دریچه هوای تازه برخوردار هستند

خرید انواع هواسازهای باکیفیت از مجموعه اکیاس وطن

در این مطلب نگاهی به ّ انداختیم. برای تهیه یک هواساز خوب باید نکات متفاوتی را در نظر بگیرید. برای مثال ابعاد هواساز مورد نظر شما باید با فضایی که دارید، همخوانی داشته باشد. در ضمن مجموعه‎ای که به دنبال آن هستید، باید از گارانتی و قیمت مناسبی برخوردار باشد.

مجموعه اکیاس وطن ارائه‎کننده بهترین هواسازهای صنعتی و خانگی است و محصولات خود را با تضمین کیفیت به فروش می‏رساند. اگر قصد خرید خرید هواساز را دارید، می‎توانید برای دریافت مشاوره رایگان با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام‎یک از هواسازهای صنعتی و خانگی مصرف انرژی بیشتری دارند؟

از آنجایی که هواساز صنعتی در مقایسه با هواساز خانگی دارای ابعاد و حجم هوادهی بیشتری است، هواساز صنعتی مصرف انرژی بالاتر و قدرت موتور بیشتری دارد.

فیلتر هواساز چه انواعی دارد؟

هواسازها به طور کلی دارای فیلترهای مختلفی هستند که برای مثال می‎‌توان به فیلترهای فلزی، الپا، پنلی، هپا و کربنی اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *