مقالات

سالن اتاق تمیز و آشنایی با انواع اتاق تمیز

سالن اتاق تمیز

اتاق تمیز مکانی است که در محیط های حساس به گرد و غبار و آلودگی مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع داروسازی و الکترونیک از نمونه متقاضیان سالن اتاق تمیز هستند.

این محصول دارای قابلیت هایی است که باعث می شود ذرات معلق موجود در هوا، میکروب های مختلف هوازیست، مولکول های مواد شیمیایی موجود در فضا و دیگر ذرات مولکولی در سطح معینی قرار داشته باشند از ورود آنها به داخل محیط جلوگیری شود.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز محیطی است که کاملاً کنترل شده عمل می کند و میزان آلودگی هایی مثل گردهای موجود در هوا یا میکروب های مختلف و مولکول های شیمیایی معلق را کنترل می کند.

انجام عملیات کنترل این ذره ها از طریق اندازه گیری ابعاد آنها صورت می پذیرد. این ذره ها به قدری ریز هستند که سایز آنها با استفاده از واحد میکرون بیان می گردد.

ذره های مولکولی موجود در فضای اتاق تمیز بر حسب ابعادشان در متر مکعب نمایانگر می شوند. مثلاً در کلاس تمیز 100000 تعداد ذره هایی که ابعاد آنها از نیم میکرون بیشتر باشد باید از 100000 عدد در فوت مکعب کم تر باشد و در صورتی که این محاسبه را برای مورد مشابه کلاس ۱۰۰در نظر بگیریم باید تعداد کمتر از ۱۰۰ عدد باشد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

اگر بخواهیم با یک مثال این موضوع را روشن تر کنیم می توانیم بگوییم اجسامی به اندازه موی انسان قطری در حدود ۷۵ میکرون دارند که این میزان تقریباً ۲۰۰ برابر ذره ای است که نیم میکرون قطر دارد.

اتاق تمیز دارای تجهیزات پیشرفته ای است که قادر است اندازه گیری قطر این ذرات معلق را انجام داده و با تشخیص آنها از ورودشان به بخش های دیگر جلوگیری نماید.

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

علاوه بر این افرادی که بر حسب شغل شان در اتاق تمیز فعالیت می کنند توسط دستگاه های موجود در این اتاق دائماً مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که آلودگی به همراه داشته باشند پارامترهای لازم بر روی آنها انجام خواهد گرفت.

سالن اتاق تمیز

سالن اتاق تمیز محفظه ای است که از هرگونه میکروب یا ذره معلق در هوا مصون است و با تکنولوژی پیشرفته ای که دارد می تواند فیلترینگ مناسبی را برای جلوگیری از ورود آلودگی های مختلف داشته باشد.

سالن اتاق تمیز توسط صنایع مختلف مانند بخش های تولیدی الکترونیکی یا بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد و عدم وجود این فضا می تواند باعث به وجود آمدن صدمات جبران ناپذیر در روند فعالیت این مراکز گردد. افرادی که قصد ورود به سالن اتاق تمیز را دارند لازم است اقداماتی از قبیل پوشیدن کلاه و روپوش را انجام دهند.

 

کلین روم

آشنایی با سالن اتاق تمیز

آشنایی با انواع اتاق تمیز

اتاق های تمیز بر اساس کاربردی که دارند در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • کلین روم لامینار

این نوع کلین روم ها به دلیل عملکرد یکسویه می توانند میزان بازدارندگی بیشتری برای ذرات داشته باشند و به عبارتی فعالیت دقیق تری نسبت به نمونه های دیگر دارند بنابراین از این کلین روم در صنایعی استفاده می شود که حساسیت بیشتری نسبت به ورود گرد و غبار یا آلاینده های دیگر دارند.

به کارگیری دیفیوزرهای قدرتمند در دریچه های این کلین روم باعث می شود کیفیت عملکرد آن بالا رفته و فیلترینگ بهتری داشته باشد.

  • کلین روم غیر لامنیار

این کلین روم ها که با نام غیر یکسویه نیز معروف هستند به اندازه کلین روم های لامینار هوا را تمیز نمی کنند و جریان های موجود در این محیط از دو سو صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید | هواساز هایژنیک

  • کلین روم جریان مخلوط

 کلین روم های جریان مخلوط نیز با استفاده از تجهیزات اتاق تمیز و تکنولوژی های متفاوت تری نسبت به کلین روم لامینار و غیر لامینار جریان های هوا را برقرار نموده و از این طریق مانع ورود انواع ذرات آلوده موجود در هوا به بخش های دیگر می شوند.

 

کاربرد های کلین روم

معرفی انواع اتاق های تمیز

جمع بندی

سالن اتاق تمیز محوطه ای است که بایستی از هرگونه آلودگی و میکروب در امان باشد. وجود ذرات معلق در هوا باعث می شوند فعالیت های صورت گرفته در اتاق تمیز با درصدی از خطا همراه شود و نتایج فعالیت ها دور از انتظار افراد واقع گردد.

کلین روم در صنایع مختلف مانند خودروسازی، کشاورزی، هوافضا، خدمات پزشکی و بسیاری از مشاغل دیگر بسیار رایج و متداول است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *