مقالات

معرفی ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز

با توجه به اینکه استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز امروزه گسترش بیشتری یافته است، می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های اتاق تمیز این است که علاوه بر اینکه هیچگونه آلودگی نباید از محیط بیرون وارد آن شود، دستگاه های به کار رفته در آن نیز در نتیجه اصطکاک یا واکنش شیمیایی، به هیچ وجه نباید آلودگی تولید کنند.

ساندویچ پانل محیطی است که آلاینده هایی مانند گرد و غبار، میکروب های موجود در هوا و ذرت در آن فیلتر می شوند. اتاق تمیز اغلب برای تولید محصولاتی مانند محصولات الکترونیک، محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

شیوه کار آن ها اینگونه است که هوای بیرون بوسیله فیلتر ها پاکسازی و با فشار وارد اتاق می شود. البته هوای ناسالم داخل اتاق نیز به خارج از محیط انتقال می یابد.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

نکته مهم دیگر اینکه نباید اجازه داد همان میزان اندک آلاینده هایی که در اتاق وجود دارد نیز تجمع کند. به دلیل استریل بودن این محیط، اگر افرادی قصد ورود به آن را داشته باشند باید دوش هوا بگیرند و لباس های خاص بر تن کنند.

همچنین سیستم به کار رفته در کلین روم ها باید به گونه ای عمل کند که همان میزان آلودگی های موجود نیز به بیشترین میزان ممکن و در کم ترین زمان از بین بروند. باید توجه داشته باشید همانگونه که استریل بودن کلین روم ها از حساسیت زیادی برخوردار است، جهت ساخت و ساز آن نیز باید شرایط خاص در نظر گرفته شود.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل ها جایگزین مناسبی برای موادی مانند سیمان و آجر هستند. این پنل ها به طور معمول در عرض 1.95 متر و طول 1 تا 13 متر مطابق با سفارش مشتری ساخته می شوند.

وزن آن ها نیز بر اساس سطح کلاس اتاق تمیز و عملکرد آن متفاوت می باشد.

از ویژگی مهم ساندویچ پانل اتاق تمیز شفافیت و براقیت آن ها است که رنگشان نیز به همین منظور سفید می باشد. ویژگی مهم دیگر عایق بودن و ضد خورندگی و زنگ زدگی آن ها است.

 

ساندویچ پانل چیست؟

 

در طراحی اتاق تمیز باید سقف ها و دیوار هایی به کار برده شود که از نفوذ هر گونه ذرات و آلودگی جلوگیری کند در نتیجه بهترین انتخاب برای این منظور ساندویچ پانل ها هستند.

ساندویچ پانل ها به طور کلی به دو دسته ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری قابل تقسیم بندی هستند. ساندویچ پانل های دیواری به دو روش هم باد و غیر هم باد ساخته می شود.

یکی از ویژگی های پانل هایی که با روش هم باد تولید می شوند این است در داخل آن ها از فوم هایی با جنس پلی اورتان استفاده می شود.

ساندویچ پانل اتاق تمیز بر عکس انواع دیگر که بوسیله پیچ و مهره به هم متصل می شوند، از طرق زبانه هایی که در آن ها وجود دارد به یکدیگر قفل می شوند.

پس از نصب پانل ها توسط نصاب، درب ها، پنجره ها، محل دریچه های هوا و چراغ ها آماده شده و در پایان به منظور جلوگیری از نفوذ هر گونه آلودگی، سیلیکون کاری درزها انجام می شود.

انواع ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پنل از دو لایه ورق با نمای صاف و یک فوم عایق میانی تشکیل شده است. این نوع پنل ها به دو صورت دو رو صاف و یا یک رو صاف یک رو شیاردار تولید می شوند.

دو رو صاف

خاصیت این نوع ساندویچ پانل، ضد حریق بودن آن است که از گسترش آتش جلوگیری می کند. این پانل ها به دلیل اینکه دو لایه ورق صاف دارند به پنل های دور صاف معروف هستند.

پانل های دورو صاف با توجه به مقاومت بالایی که در برابر تغییر دما دارند، گزینه مناسبی برای پوشش دیوار های اتاق تمیز می باشند.

 

ساندویچ-پانل-اتاق-تمیز-اکیاس

 

یک رو شیاردار

این نوع ساندویچ پانل به دلیل جمع نشدن آلودگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو برای استریل کردن کاربرد دارد.

مزایا استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز

  • این پانل ها در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و رشد باکتری بسیار مقاوم می باشند.
  • عایق هایی که در پانل های کلین روم به کار می روند، کند سوز و نسوز هستند و این ویژگی موجب شده در مقایسه با محصولات دیگر امتیاز بالاتری را کسب کنند.
  • ویژگی دیگر ساندویچ پانل اتاق تمیز این است که ضد قلیایی و ضد اسیدی هستند و این ویژگی به دلیل به کار بردن رنگ های پی وی سی و پلی استر ها می باشد.
  • ویژگی مهم دیگر این است که سطح صیقلی این پانل ها مانع از جای گیری گرد و غبار و میکروب ها می شود.
  • مزیت مهم دیگر غیر قابل اشتعال بودن ساندویچ پانل ها است.
  • در ساندویچ پانل اتاق تمیز امکان تزریق مصالح ساختمانی به منظور تقویت وجود دارد
  • ویژگی دیگر سبک بودن (وزن 12 تا 30کیلوگرم بر مربع) و نصب آسان در ارتفاع است. همچنین این سبک بودن موجب صرفه جویی در هزینه پی ریزی و اسکلت ساختمان نیز می شود.
  • به عنوان مهم ترین مزیت برای ساندویچ پانل اتاق تمیز می توان به بازدهی بالای آن ها اشاره کرد.
  • با توجه به ضخامت کم ساندویچ پانل ها، پس از نصب می توان از فضای بیشتر برخوردار بود.
  • ساندویچ پنل ها قابل شست و شو می باشند و از نظر بهداشتی بسیار مناسبی هستند. به همین دلیل به طور گستره در اتاق تمیزها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ساندویچ پانل اتاق تمیز در زمینه رنگ نیز تنوع بسیار بالایی دارند.
  • علاوه بر اینکه حمل نقل این پنل ها بسیار آسان است، ضایعات و نخاله های مصالح ساختمانی سنتی نیز در آن ها وجود ندارد.
  • ویژگی مهم دیگر صرفه جویی در حوزه انرژی به دلیل مقاومت در برابر ورود و خروج سرما و گرما می باشد.

کاربردهای ساندویچ پانل در اتاق تمیز

 

کاربردهای ساندویچ پانل در اتاق تمیز

با اشاره به تمامی ویژگی های منحصر بفرد ساندویچ پانل ها در ادامه قصد داریم به کاربرد آنها در انواع اتاق تمیز های صنایع محتلف بپردازیم.

  • مواد غذایی

این پنل ها در کارخانه جات مواد غذایی و کشاورزی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

  • داروسازی

این پنل ها در زمینه صنایع آرایشی، بهداشتی، محصولات، تحقیقات علمی، تجهیرات پزشکی و همچنین دارویی کاربرد دارند.

  • آزمایشگاه

ساندویچ پنل اتاق تمیز به طور کلی در آزمایشگاه ها و به خصوص در مراکزی تحقیقاتی که دارای ویژگی های خاص هستند، به کار گرفته می شود. به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد برای انجام برخی آزمایش ها از ساندویچ پانل های دورو صاف یا همان کلین روم استفاده می شود.

  • بیمارستان

این پانل ها به طور گستره در تجهیزات بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

محصول منتخب: هواساز

 

جنس ساندویچ پانل

جنس فوم عایق در ساندویچ پانل اتاق تمیز اغلب پلی یورتان یا پلی استایرن می باشد که عایق پلی یورتان دارای مقاومت بیشتری است. در این پانل ها ورق هایی به کار می رود که از جنس گالوانیزه هستند و در دو سمت پانل با ضخامت 6 میلی متر به کار گرفته می شود.

همچنین فوم های استفاده شده در داخل ساندویچ پانل ها نیز از جنس پلی اورتان است. پلی اورتان یکی از انواع فوم عایق است که هیچگونه راه نفوذی ندارد و به عنوان عایق حرارتی نیز می توان از آن استفاده کرد.

 

جنس ساندویچ پانل

 

این پانل ها در ضخامت 4 الی 15 متر تولید می شوند و دارای 3 لایه هستند که ورق های به کار رفته در لایه بیرونی و داخلی فلزی و لایه میانی از جنس پلی اورتان می باشد.

دانیسته فوم داخلی نیز از جنس پلی اورتان است.

هزینه ساخت ساندویچ پانل

 قیمت ساندویچ پانل ها به عوامل متعدد بستگی دارد که هر یک از این عوامل بسیار تاثیر گذار می باشند.

به طور کلی قیمت ساندویچ پانل اتاق تمیز بر اساس ضخامت، طول عمر، متریال به کار رفته، چگالی وزن پانل، تعداد مراحل ساخت پانل و اتاق تمیزی که در آن قرار می گیرد، مشخص می شود.

درواقع با افزایش ضخامت ورق، وزن پانل نیز افزایش می یابد معمولا ورق زیر را نازک تر از ورق رویی انتخاب می کنند. همچنین ورق رو که قسمت داخلی است به رنگ سفید می باشد.

جنس ورق رو و زیر نیز معمولا گالوانیزه، آلوزینک، استیل و یا آلومینیوم است به منظور کاهش هزینه ها نیز می توان برای ورق زیر کاغذ فویل دار ضد آب نیز خریداری نمود.

کلام آخر

در پایان می توان گفت این نوع از پانل ها با ویژگی های منحصر به فرد و همچنین قیمت پایینی که دارند می توانند انتخاب مناسبی برای پوشش دهی آزمایشگاه ها یا مکان های بهداشتی باشند و در انواع تحقیقات و ساخت و ساز های حساس مورد استفاده قرار بگیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *