مقالات

بررسی کامل از شناسایی منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه

منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه

بی شک نیاز است که منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه شناخته شوند تا بتوانید آن ها را کنترل کنید. اتاق تمیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و تجهیزات ویژه ای در ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تمامی ذرات و همچنین میزان دما و رطوبت در این محیط ها باید کنترل شود. اما منشأ ذرات مختلفی که در کلین روم وجود دارند می توانند محیط بیرونی یا داخلی باشند. در صورتی که به کسب آگاهی بیشتری در این زمینه علاقمند هستید ما را همراهی کنید.

 

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

با مشاورین اکیاس وطن در تماس باشید

Layer 0

برای دریافت خدمات اتاق تمیز به مشاوره نیاز دارید؟

 

کلین روم

اتاق تمیز محیطی است که در آن پاکیزگی هوا و سایر پارامترها (دما، رطوبت، فشار، ذرات و جریان هوا) کنترل، نظارت و ثبت می شوند. این امر باعث می شود محصولات مختلف به بهداشتی ترین شکل ممکن تولید شوند.

در واقع یک محیط بسیار ضروری در آزمایشگاه ها، صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی، نوشیدنی، آرایشی، دامپزشکی، الکترونیک، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان ها و غیره است. همچنین تجهیزات اتاق تمیز با توجه به صنعتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند تعیین می شوند.

کلین روم آزمایشگاه

کلین روم آزمایشگاهی معمولاً برای انجام تحقیقات و تولید محصولات متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. در این اتاق فرآورده های دارویی تولید می شود زیرا خطر آلودگی میکروبی محصول را به حداقل می رساند.

محیط این اتاق ها طوری طراحی شده که شرایط بافت، رنگ، قوام مواد تغییر نکند. دقیقاً به دلیل اینکه یک محیط کنترل شده است، هیچ گونه آلودگی در فرآیند تولید محصولات وجود ندارد. سیستم های رطوبت زدا نیز در اتاق تمیز آزمایشگاهی وجود دارد تا شرایط را برای انجام امور مختلف ایده آل کند‌.

 

انسان ها منبع اصلی آلودگی کلین روم

معرفی کلین روم آزمایشگاه

شناسایی منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه

شرایط خاص اتاق تمیز از تغییر در محصول جلوگیری کرده و تضمین می شود که با کیفیت و ایمنی به دست مصرف کننده نهایی برسد. عوامل مختلفی در آلوده کردن فضای کلین روم آزمایشگاه نقش دارند که به مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • حضور انسان

خدمه ای که در اتاق های تمیز کار می کنند می توانند بزرگترین منبع ذرات و منبع احتمالی آلودگی باشند. اپراتورها می توانند هزاران تا میلیون ها ذره را در یک دقیقه در اتاق تمیز تولید کنند.

علاوه بر این امر افرادی که در این فضاها مشغول به فعالیت هستند میزان دمای هوا را نیز تغییر می دهند. در همین راستا توصیه می شود که این اشخاص از لباس و تجهیزات مناسب استفاده کنند.

  • میکروارگانسیم ها

بسیاری از میکروارگانیسم ها با سرعت بالا و تحت هر شرایطی تکثیر می شوند. آن ها محصولات را آلوده می کنند و این آلودگی می تواند در تمام مدت ماندگاری محصول باقی بماند و یا حتی در این مدت افزایش یابد.

آن ها می توانند در تغییر ویژگی‌ های فرآورده‌ ها از جمله رنگ، طعم، بافت و بو نقش داشته باشند. همچنین میکروارگانیسم هایی وجود دارند که هاگ ها را تشکیل می دهند. این موارد می توانند در شرایط بسیار سخت از نظر دما و غلظت مواد ضد میکروبی زنده بمانند.

  • وجود پارتیکل و ذره ها

در فرآیند تولید داروی تزریقی در آزمایشگاه، ذرات نامطلوب می توانند محصول را آلوده کرده و در نهایت به جریان خون بیمار تزریق شوند. همچنین هر گونه نقصی که در تولید محصولات رخ دهد به معنای آسیب جدی به صنعت مورد نظر و سلامت مصرف کنندگان است. برای کنترل ذره ها و پارتیکل ها معمولاً از تجهیزات بخصوصی مانند هواساز بهره می گیرند.

  • باکتری میله ای گرم مثبت

باکتری های گرم مثبت یک لایه پپتیدوگلیکان ضخیم دارند و غشای لیپیدی خارجی ندارند. این باکتری ها در زیر میکروسکوپ نوری پس از رنگ آمیزی گرم بنفش رنگ می شوند. این نوع آلودگی معمولاً به انسان مربوط می شود و روی مو و پوست پرسنل یافت می شوند.

 

انجام تحقیقات در اتاق تمیز آزمایشگاهی

مهم ترین منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه

جمع بندی

کلین روم در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. شما با شناخت منابع آلودگی در کلین روم آزمایشگاه شما تا حدود زیادی قادر خواهید بود ذراتی که در این محیط قرار دارند را کنترل کنید.

اما به طور کلی انسان ها به عنوان اصلی ترین منبع آلودگی شناخته می شوند. پرسنلی که در این اتاق ها مشغول به کار هستند حتما باید از تجهیزات مناسبی استفاده کنند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *